Zdrowie na co dzień
            
Siedzący tryb życia - skutki i zapobieganie
Naukowcy zajmujący się badaniem korelacji trybu życia nad jego długością i jakością opublikowali ostatnio szokujące wyniki. Zaobserwowano związek między siedzącym stylem życia ze znaczącym skróceniem jego czasu trwania. Statystycznie czas życia ulegał skróceniu o około 20 minut na każdą godzinę spędzoną w pozycji siedzącej. Zatem jakie są przyczyny tego niepokojącego odkrycia i jak ustrzec się przed skutkami obciążającej organizm siedzącej pracy?

W dzisiejszych czasach nawet 70 % osób czynnych zawodowo pracuje ponad 6 godzin dziennie w pozycji siedzącej. Z łatwego rachunku wynika, że w takiej pozycji człowiek statystycznie spędza około 10 lat. Wydawać by się mogło, że praca biurowa jest stosunkowo lekka i mniej obciążająca układ szkieletowo-mięśniowy niż fizyczna praca, jednak u ponad połowy osób wykonujących siedzącą pracę występują dolegliwości bólowe dolnej części kręgosłupa. Patologiczne zmiany kręgosłupa szczególnie w części lędźwiowej i krzyżowej są przyczyną częstych zwolnień lekarskich i wcześniejszych emerytur.

Siedzący tryb życia wiąże się również ze zwiększonym ryzykiem chorób układu sercowo-naczyniowego. Rutynowe spędzanie w bezruchu znaczącej części dnia wymaga mniejszego zapotrzebowania energetycznego, jednak praca przy biurku sprzyja spożywaniu większych ilości posiłków, przez co trudniej jest wykorzystać dostarczone kalorie, które łatwiej mogą gromadzi się w postaci nadmiernej tkanki tłuszczowej. Wysokie BMI grozi nie tylko chorobami stawów, ale i insulino opornością, a co za tym idzie podatnością na wystąpienie cukrzycy typu II. Nadwaga i otyłość wiążą się z rozwojem miażdżycy, to z kolei może przyczynić się do zawału serca i udaru mózgu.

Aby zapobiegać niepokojącym skutkom wielogodzinnej, siedzącej pozycji, przede wszystkim należy indywidualnie dopasować stanowisko pracy. Jeśli jest to możliwe, warto dobrać optymalne dla siebie krzesło, dostosowane do własnych rozmiarów. Nieodpowiednie ustawienie siedziska sprzyja zarówno wadom postawy jak i nadmiernemu napięciu mięśni. Może także przyczyniać się nawracających dolegliwości bólowych pośladków. Osoby długo przebywające w niezmiennej pozycji mogą skarży się również na skurcze mięśni. Bezruch sprzyja także zastojowi żylnemu i powstawaniu żylaków. Dlatego niezmiernie istotne są częste, choćby kilkuminutowe przerwy podczas pracy. Warto przeznaczy je na najprostsze ćwiczenia rozciągające albo chociaż wstać od biurka i przejść się po kawę czy herbatę. Warto skorzystać z przerwy na lunch i wyjść przespacerować się poza budynkiem. Zbyt długie spędzanie czasu przed monitorem może nasilać migrenę u osób ze skłonnością do częstych bólów głowy. Aktywność fizyczna po pracy okazuje się zbawienna, ale ważne by nie istniała zbyt duża dysproporcja czasu między godzinami spędzonymi w pracy a przeznaczoną chwilą na uprawianie sportu. Pamiętajmy, że długość życia i nasze zdrowie zależą nie tylko od higieny pracy, ale także od jakości wypoczynku.

Źródło: www.zdrowienacodzien.pl/a-1-siedzacy-tryb-zycia---skutki-i-zapobieganie/

Przeczytaj też
Barszcz Sosnowskiego - objawy poparzenia i pierwsza pomoc
 
Sposoby na lepszą koncentrację i pamięć - odpowiednia dieta i ćwiczenia mózgu
 
Technika oddychania i relaksacji Reiki
 
Newsletter
Zapisz się do bezpłatnego newslettera
Polityka prywatności    |    Regulamin    |    Kontakt    |    Reklama    |    Pozostałe nasze serwisy
Serwis Zdrowie Na Codzień ma charakter edukacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelki starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia i postępowania w przypadku chorób należy do lekarza. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
© Copyright 2014 ZdrowieNaCodzien.pl