Zdrowie na co dzień
            
Suplementacja kwasów tłuszczowych omega - 3
Kategorie: Sport i zdrowie > Diety
Coraz więcej Polaków suplementuje kwasy tłuszczowe omega-3. Zyskuje na popularności spożywanie tranu i oleju lnianego, co ma swoje korzyści oraz logiczne pobudki, ponieważ w codziennej diecie może brakować dostarczanych w naturalnej postaci ważnych dla zdrowia nienasyconych kwasów tłuszczowych.

W sprzedaży dostępne są zarówno różne postaci tranu, czyli oleju z wątroby dorsza jak i preparaty z oleju łososiowego, z rekina lub tłuszcz z kryla. Również olej lniany, kolejne doskonałe źródło kwasów omega-3, ostatnio zyskuje na znaczeniu. Jednak który produkt jest zdrowszy i bardziej wartościowy dla organizmu?

Tran - olej z wątroby dorsza

Tran to jeden z najstarszych suplementów diety. Dla wielu osób nadal stanowi przykre wspomnienie z dzieciństwa. Wśród najmłodszych często cieszył się złą sławą, głównie ze względu na charakterystyczny rybi posmak. Dorosłym znacznie łatwiej go zażywać. Alternatywą dla stosowania tranu jest spożywanie ryb. Zwłaszcza gatunki słonowodne zawierają dużą ilość cennego oleju, a do tego łatwo przyswajalnego białka, w tym rybi kolagen. Żeby dostarczyć optymalną ilość olejów, trzeba jeść sporo rybiego mięsa minimum dwa razy w tygodniu. Niekiedy nie jest to łatwe, nie tylko ze względu na dość wysokie ceny ryb, ale i wątpliwości co do jakości sprzedawanych ryb. Obawy budzi zarówno ich świeżość, sposób obróbki, przechowywania i kraj pochodzenia, a co się z tym wiąże ryzyko zanieczyszczenia metalami ciężkimi. Stężenie metali ciężkich w rybim mięsie zależy od gatunku i miejsca hodowli. Zwłaszcza tuńczyk, łosoś, panga, maślana, tilapia, rekin, miecznik, makrela i marlin mogą być silnie zanieczyszczone rtęcią oraz ołowiem. Tego typu substancje są wyjątkowo trudno usuwalne organizmu. Ich czas półtrwania sięga kilku lat. Żeby przywrócić ich stężenie do normy, potrzeba niekiedy dziesięcioleci. Według badań tran pozostaje praktycznie wolny od większości zanieczyszczeń bądź zawiera je w znacznie mniejszym stężeniu niż rybie mięso. Zazwyczaj pozwala to suplementować kwasy omega-3, bez obaw o akumulację metali ciężkich w organizmie.

Tran czy olej lniany

Jeśli chodzi o dobowe zapotrzebowanie na kwas alfa-linolenowy, to wystarczającą ilość stanowi zazwyczaj już 1g tego kwasu i łącznie około 500mg DHA (kwasu dokozaheksaenowego) oraz EPA (kwasu eikozapentaenowego). Ilości te pokrywa już niecała łyżeczka tranu dziennie. Z kolei oleju lnianego należałoby spożywać ponad dwa razy więcej. Różnica ta wynika z braku w oleju lnianym tych istotnych substancji, organizm sam musi je wytworzyć dzięki endogennej syntezie DHA i EPA. Ponadto tran to nie tylko kwas alfa-linolenowy. Zawiera także witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, zwłaszcza witaminę A i D. Obecność tych witamin stanowi barierę ograniczającą maksymalne spożycie tranu. Nie są one efektywnie usuwane z moczem, więc mogą akumulować się w organizmie i w skrajnych sytuacjach powodować zatrucie. Badania naukowe dowodzą, że tran jest skutecznym środkiem w prewencji chorób sercowo-naczyniowych. Olej lniany także potwierdził swój udział jednak w znacznie mniejszej ilości badań. Poza tym tran obniża stężenie trójglicerydów w osoczu, normalizuje proporcję cholesterolu HDL/LDL i stabilizuje błony komórkowe - niwelując zaburzenia rytmu serca. W długoletnim stosowaniu jego działanie przeciwzapalne zwalnia rozwój miażdżycy i postęp zmian zwyrodnieniowych stawów. Kwasy omega-3 przyjmowane w dużej ilości, działają trochę jak niesterydowe leki przeciwzapalne. Przynoszą organizmowi korzyści jeśli chodzi o ich efekt przeciwzapalny i przeciwagregacyjny. Zaobserwowano, że u sportowców ich użycie zmniejsza reakcję bólową podczas treningów i w czasie regeneracji, a co się z tym wiąże poprawia komfort oraz umożliwia zwiększenie objętości treningowych i intensyfikację ćwiczeń. Znamienita większość badań (poza jednym kontrowersyjnym), potwierdza przeciwnowotworowe działania kwasów omega-3.

Który olej rybi wybrać?

Tylko olej dobrej jakości jest podstawą zdrowej suplementacji. Olej w kontakcie z tlenem łatwo jełczeje, dlatego należy go przechowywać w szczelnie zamkniętej butelce, w lodówce. Zjełczały olej traci swoje prozdrowotne właściwości, staje się szkodliwy. Tran powinien mieć słaby rybi posmak. Intensywny nieprzyjemny smak i zapach świadczy o zepsuciu. Tran dostępny w płynie tylko teoretycznie gorszy jest od preparatów zamkniętych w kapsułkach, mających chronić przed postępem tlenu. W rzeczywistości można szybciej zauważyć ewentualny spadek jakości produktu. Połykając kapsułkę, często nie ma się pewności, czy tran jest świeży. Przed zakupem preparatu, należy zwrócić uwagę na datę produkcji, kontrolować szczelność zamknięcia. Lepiej unikać dużych opakowań. Warto wybierać tran uzyskiwany metodą na zimno, bez wysokiej temperatury. Dobrą opcją poza tranem jest olej z kryla (wystarczy już 500mg na dobę), który jest pożądanym źródłem DHA oraz EPA i według badań najbardziej pozytywnie wpływa na poziom lipidów ze wszystkich suplementów omega-3. Ponadto ma unikatową biomolekularną strukturę, pozwalającą na zwiększenie jego absorpcji. Należy dodać że suplementy z kwasami omega-3 powinno się zażywać z najtłustszym posiłkiem, przez co zwiększa się ich przyswajalności.

Źródło: www.zdrowienacodzien.pl/a-27-suplementacja-kwasow-tluszczowych-omega---3/

Przeczytaj też
7 sposobów na podkręcenie metabolizmu
 
Rodzaje kasz i ich właściwości odżywcze
 
Najważniejsze zasady zdrowego żywienia
 
Newsletter
Zapisz się do bezpłatnego newslettera
Polityka prywatności    |    Regulamin    |    Kontakt    |    Reklama    |    Pozostałe nasze serwisy
Serwis Zdrowie Na Codzień ma charakter edukacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelki starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia i postępowania w przypadku chorób należy do lekarza. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
© Copyright 2014 ZdrowieNaCodzien.pl