Zdrowie na co dzień
            
Obniżanie cholesterolu dietą
Kategorie: Sport i zdrowie > Diety
Wysokie stężenia cholesterolu w surowicy są znanym czynnikiem ryzyka miażdżycy i chorób naczyń wieńcowych. Przed leczeniem farmakologicznym można podjąć próby przywrócenia cholesterolu do granic normy poprzez zmianę nawyków żywieniowych.

Wysokie stężenia cholesterolu mogą pośrednio prowadzić do zawału serca i wielu następczych patologii. Cholesterol częściowo syntetyzowany jest w organizmie, reszta pochodzi z diety. Należy podkreślić, że sam cholesterol nie jest substancją szkodliwą, przeciwnie okazuje się wręcz niezbędny do życia, dlatego to człowiek jest największym producentem tej substancji. Z dietą dostarczamy mniejszy odsetek, niż sami wytwarzamy. Produkcją cholesterolu zajmuje się w około 30% wątroba. Powstaje on także w jelitach i wielu innych komórkach organizmu w całkowitej ilości około 1500 mg na dobę. Przeciętnie koło 200-500 mg codziennie dostarczamy z dietą.

Rodzaje cholesterolu

Cholesterol krąży między tkankami obwodowymi a wątrobą w lipoproteinach. Wyróżnia się cholesterol LDL (Low Density Lipoproteins) i HDL (High Density Lipoproteins). LDL, zwany także "złym cholesterolem”, z wątroby i jelit przechodzi do tkanek, jest więc odpowiedzialny za powstawanie patologicznych zmian w tętnicach. Natomiast HDL pokonuje drogę odwrotną, dlatego określany jest "frakcją pozytywną", przenoszącą cholesterol z powrotem do wątroby. Następnie cholesterol zostaje wydzielony z żółcią, a potem częściowo ponownie wchłaniany do krążenia.

Pozytywne działanie cholesterolu

Frakcja LDL przez swoje receptory, łączy się z błonami komórkowymi tkanek, transportując lipidy i cholesterol. Cholesterol jest kluczowym elementem, naprawiającym uszkodzone błony komórkowe. Poza tym jego obecność reguluje płynność błon komórkowych, utwardzając je. Dużą rolę odgrywa także przy regeneracji i podtrzymywaniu osłonek mielinowych oraz samej błony komórkowej aksonu, a więc pośrednio bierze udział w przewodzeniu impulsów nerwowych. Kolejnym ważnym aspektem dla organizmu jest udział cholesterolu w syntezie hormonów steroidowych.

Ciemna strona cholesterolu

Cholesterol jest znanym i udowodnionym w licznych badaniach klinicznych czynnikiem miażdżycy tętnic. Już w okresie dzieciństwa tworzą się pierwsze nacieki w ścianach naczyń, z początku nie mające charakteru nieodwracalnie uwapnionych "blaszek". Dopiero w miarę starzenia się organizmu, nasila się proces odkładania cholesterolu, lipidów oraz wapnienia. U podłoża miażdżycy leży proces zapalny, obejmujący śródbłonek naczyń i pogłębiający się w miarę odkładania lipidów. Makrofagi, tak zwane komórki żerne, nieskutecznie starają się fagocytować odłożone w blaszkach miażdżycowych lipidy i cholesterol. Obładowane utlenowanymi cząsteczkami cholesterolu estryfikują je, co prowadzi do powstania tzw. komórek piankowatych. Rozpadając się, uwalniają substancje przyciągające kolejne monocyty i inne komórki zapalne oraz fibroblasty. Proces ten pogłębia patologię. Najprawdopodobniej u podłoża tego procesu leży dieta, dlatego tak istotne są zmiany nawyków żywieniowych, pomocnych w obniżeniu poziomu cholesterolu.

Sposoby obniżenia cholesterolu dietą

Konsumpcyjny tryb życia bazujący na diecie bogatotłuszczowej i niskiej aktywności fizycznej niejako ograniczył naturalne bodźce generujące zapotrzebowanie na cholesterol. Współcześnie organizm jest mniej narażony na brak cholesterolu potrzebnego podczas intensywnego ruchu i w razie urazów. Przy jednoczesnym dostarczaniu go w diecie, poza produkcją własną, powstaje nadmiar, który przekłada się na ryzyko rozwoju miażdżycy. Obniżenie stężenia cholesterolu w surowicy do bezpiecznego poziomu jest możliwe poprzez zmniejszenie ilości produktów, zawierających duże ilości cholesterolu.

Według badań klinicznych najlepsze wyniki osiągały osoby, które ograniczyły ilość cholesteroli i nasyconych kwasów tuszowych pobieranych z pokarmem wraz z wdrożeniem odpowiedniego trybu życia (ćwiczenia fizyczne i optymalizowanie masy ciała). Uzyskano wówczas nie tylko redukcję LDL, ale i podwyższenie poziomu HDL, czyli zmianę relacji LDL/HDL. Należy zaznaczyć, że im niższy jest ten stosunek, tym więcej cholesterolu wraca do wątroby i spada tempo narastania patologicznych zmian w naczyniach krwionośnych. U pacjentów, którzy zachowali dotychczasową dietę bogatą w cholesterol, jednak dodali do niej wielonienasycone kwasy tłuszczowe, możliwy był spadek frakcji LDL o ponad 30% w porównaniu z poziomem wyjściowym, jednak frakcja HDL nie uległa zmianie. Z kolei u osób, które w znacznej mierze zastąpiły tłuszcz w diecie węglowodanami o wysokim indeksie glikemicznym, czyli przeważnie produktami bazującymi na cukrach prostych (białym pieczywie, słodyczach), zanotowano obniżenie frakcji HDL przy niezmienionym poziomie LDL. Zatem te parametry laboratoryjne bardziej sprzyjały nasileniu miażdżycy. W jeszcze innym badaniu, gdzie pacjenci zmienili dietę bogatotłuszczową na dietę o wysokiej zawartości węglowodanów o niskim indeksie glikemicznym, czyli opierającą się na warzywach, razowym pieczywie i kaszach, zaobserwowano obniżenie poziomu LDL, przy niezmienionych wartościach HDL. Zatem można uznać daną metodę za skuteczną w poprawie wskaźników gospodarki lipidowej.

Reasumując, zastąpienie tłuszczu węglowodanami o niskim indeksie glikemicznym w kilkuletniej perspektywie ma szansę w niefarmakologiczny sposób przyczynić się do poprawy zdrowia. Jeśli oprócz diety włączona będzie aktywność fizyczna, można osiągnąć jeszcze korzystniejsze wyniki.

Źródło: www.zdrowienacodzien.pl/a-35-obnizanie-cholesterolu-dieta/

Przeczytaj też
7 sposobów na podkręcenie metabolizmu
 
Rodzaje kasz i ich właściwości odżywcze
 
Najważniejsze zasady zdrowego żywienia
 
Newsletter
Zapisz się do bezpłatnego newslettera
Polityka prywatności    |    Regulamin    |    Kontakt    |    Reklama    |    Pozostałe nasze serwisy
Serwis Zdrowie Na Codzień ma charakter edukacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelki starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia i postępowania w przypadku chorób należy do lekarza. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
© Copyright 2014 ZdrowieNaCodzien.pl