Zdrowie na co dzień
            
Sposoby leczenia dietą - makrobiotyka
Makrobiotyka jest bardzo starym sposobem odżywiania praktykowanym już na Dalekim Wschodzie. Naturalna, niskokaloryczna dieta warzywno-zbożowa ma zapewnić zdrowie i długowieczność.

Europa zawdzięcza poznanie makrobiotyki Japończykowi Georg’owi Oshawie (1893-1966), który wraz z mnichami tybetańskimi opracowali schemat żywienia, który pozwala wyleczyć wiele różnych chorób i dolegliwości. Podstawą diety są pełne ziarna z dodatkiem warzyw, roślin strączkowych oraz owoców. Produkty zwierzęce stanowią w niej jedynie znikomy procent.

Słowo „makrobiotyka” pochodzi z greckiego „makros” – znaczącego „wielki” i „bios” – „życie”. W  metodzie tej chodzi więc o życie w zgodzie z porządkiem wszechświata. Elementarna zasada makrobiotyki sprowadza się do pojęcia utrzymania równowagi między dwoma antagonistycznymi siłami YANG i YIN. Oba pierwiastki: YANG – męski, aktywny, uosabiający światło i YIN – żeński, pasywny, uosabiający ciemność, ciągle się ze sobą ścierają, jednak za pomocą odpowiednio dobranego jadłospisu można przywrócić między nimi równowagę. Szczegóły dobierania produktów w zależności od chorób skrajnie YIN i YANG można znaleźć w książce pt: ”Wielka księga makrobiotycznego odżywiania się i sposobu życia” Georg’a Oshawy.

Istotne zasady żywienia metodą makrobiotyki

  1. Podstawą pożywienia są ziarna, które powinny stanowić od 50 do 70 procent jadłospisu. Ziarna żyta, kukurydzy, jęczmienia, pszenicy, ryżu, gryki, prosa i owsa można jeść w całości lub zemleć w młynku. W diecie polecane są wyroby wyłącznie z pełnego ziarna: mąka razowa, chleb razowy, płatki zbożowe, ziarno skiełkowane, grube kasze, pszenica gotowana, makarony razowe, ryż brązowy.
  2. Drugim po zbożach istotnym składnikiem diety są warzywa. Zawierają bogactwo witamin, mikroelementów, białek, węglowodanów oraz posiadają substancje chemiczne o dużej aktywności biologicznej, które mogą zapobiegać i leczyć wiele chorób. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują naturalne przeciwutleniacze i duża grupa związków, o właściwościach przeciwnowotworowych. Docenia się obecność siarki w cebuli i czosnku, fitynianów w zbożach i soi, lignanów w siemieniu lnianym, indolów i izotiocyjanianów w marchwi i selerze. Warzywa nie powinny być obierane. Wystarczy je dokładnie umyć pod bieżącą wodą i spożywać w stanie naturalnym, tzn. jak najmniej przetworzonym. Mogą być gotowane na małym ogniu w wodzie lub na parze, pieczone lub lekko podsmażane na oleju roślinnym. Przyrządzone w ten sposób rośliny takie jak: czosnek, cebula, marchew, jarmuż, kalafior, seler, chrzan, kapusta, brukselka, pietruszka, czarna rzepa, dynia, cukinia zachowują prawie wszystkie wartości odżywcze. W makrobiotycznym odżywianiu unika się ziemniaków, pomidorów, bakłażanów. Czasami można skosztować szpinak bądź rabarbar. Zaleca się, by spożywać ją przynajmniej raz dziennie gotowaną fasolę. Warto też stosować sos sojowy. Należy jednak unikać warzyw sztucznie konserwowanych i mrożonych.
  3. Najbardziej wartościowymi owocami według makrobiotyków są tylko te rosnące w okolicach zamieszkania, czyli jabłka, wszystkie owoce leśne, truskawki. Rzadziej w jadłospisie powinny gościć śliwki, wiśnie, gruszki, brzoskwinie. Lepiej unikać należy owoców tropikalnych.
  4. Ważnym składnikiem diety są przyprawy takie jak: imbir, sezam, gomasio, które pozyskuje się z ziaren sezamu, a także sól kamienna. Ostre przyprawy powinny być używane okazyjnie. Sól oczyszczona jest wręcz zabroniona.
  5. Makrobiotyka zaleca spożywanie jedynie w niewielkich ilościach mięsa, które jest silnie YANG, ponieważ powoduje pociąg do słodyczy. Dopuszczane są w menu ryby, zwłaszcza morskie, drób, zapłodnione jaja. Najlepiej unikać wieprzowiny i wołowiny. Wyklucza się z menu słoninę.
  6. Bogatobiałkowe pokarmy pochodzenia zwierzęcego takie jak: zsiadłe mleko, kefir, jogurt, twaróg mogą być jedynie dodatkiem do diety. Najzdrowsze z przetworów mlecznych są sery, np. owczy i edamski oraz kozie mleko. Należy z umiarem spożywać masło i śmietanę.
  7. W diecie może często gościć słonecznik, pestki dyni, migdały, orzechy laskowe, orzechy ziemne, orzechy włoskie, orzeszki pistacjowe, kasztany jadalne. Dopuszczalne są w niewielkich ilościach oleje tłoczone na zimno, zwłaszcza nierafinowany olej roślinny: sezamowy, kukurydziany, gorczyczny, oliwkowy, orzechowy.
  8. Należy unikać spożywania cukru, miodu, słodyczy, czekolady, dżemów.  Zamiast cukru oraz miodu do deserów stosuje się wyprodukowane ze zboża naturalne środki słodzące: syrop ryżowy, słód jęczmienny.
  9. Makrobiotycy dopuszczają picie piwa. Inne rodzaje alkoholu oraz syntetyczne i naturalne środki odurzające są zabronione.

Wskazówki dotyczące trybu życia:

  • Zdaniem makrobiotyki przeżuwanie jest nawet ważniejsze od samego jedzenia. Należy dokładnie żuć każdy kęs nawet 50 razy, co ułatwia trawienie i przyswajanie cennych składników zawartych w pokarmie.
  • Nie powinno się przejadać. Po jedzeniu trzeba poczuć się zaspokojonym, a nie przepełnionym.
  • Jeść należy tylko wówczas, gdy odczuwa się głód.
  • Nie wolno pić podczas posiłków, tylko miedzy posiłkami. Makrobiotyka zaleca przyjmowanie jak najmniejszej ilości płynów. Pić należy, gdy odczuwa się pragnienie.
  • Należy unikać jedzenia później niż trzy godziny przed snem, ponieważ pokarm będzie zalegał w jelitach.
  • Jeść należy w odprężeniu i skupieniu.

Źródło: www.zdrowienacodzien.pl/a-42-sposoby-leczenia-dieta---makrobiotyka/

Przeczytaj też
7 sposobów na podkręcenie metabolizmu
 
Rodzaje kasz i ich właściwości odżywcze
 
Najważniejsze zasady zdrowego żywienia
 
Newsletter
Zapisz się do bezpłatnego newslettera
Polityka prywatności    |    Regulamin    |    Kontakt    |    Reklama    |    Pozostałe nasze serwisy
Serwis Zdrowie Na Codzień ma charakter edukacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelki starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia i postępowania w przypadku chorób należy do lekarza. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
© Copyright 2014 ZdrowieNaCodzien.pl