Zdrowie na co dzień
            
Bobas lubi wybór
Kategorie: Mama i dziecko
"Baby led weaning", w skrócie BLW, to metoda karmienia dzieci, która polega na stopniowym odstawianiu dziecka od pokarmów mlecznych całkowicie sterowanym przez dziecko. Zakłada ona pominięcie etapu papek i pozwoleniu dziecku na samodzielne jedzenie już od pierwszego posiłku.

Metoda "Bobas Lubi Wybór" została rzetelnie i wyczerpująco przedstawiona w książce Gill Rapley i Tracey Murkett. Innowacyjny przewodnik po rozszerzaniu diety niemowlaka zyskał uznanie matek również w Polsce. Podstawowym założeniem BLW jest zaufanie dziecku w kwestii żywienia. Metoda ta propaguje nieingerowanie w rozwój ruchowy dziecka, które samemu decyduje o własnym zaspokajaniu głodu. Pozwalanie dzieciom na samodzielne jedzenie własnymi rączkami, bez karmienia łyżeczką przez kogoś innego, z jednej strony ma duże szanse zapobiec wychowaniu „niejadka” jak i uniknąć nagminnego przekarmiania. Niestety wciąż wzrasta w Polsce liczba otyłych ludzi, również dzieci. Promowanie karmienia piersią, wspólne zdrowe posiłki, unikanie wysokokalorycznych i niezdrowych dań pełnych konserwantów, pomaga w kształtowaniu zdrowych nawyków żywieniowych na wczesnym etapie rozwoju psychoruchowego.

Dlaczego warto wybrać metodę BLW?

Wiele jest korzyści ze stosowania tej metody, przede wszystkim:

  • przyjemność wspólnego jedzenia posiłków przy stole;
  • poznawanie jedzenia wszystkimi zmysłami;
  • radzenie sobie z różnymi konsystencjami i nauka żucia.
  • zabawa i pozytywne nastawienie do jedzenia;
  • zdobywanie pewności siebie;
  • nauka bezpiecznego jedzenia;
  • umiejętność samoregulacji mechanizmów apetytu i sytości;
  • wartościowe i urozmaicone pożywienie;

Czy są jakieś minusy BLW?

Wydaje się, że jedynym mankamentem metody jest bałagan, który jednak można opanować dzięki np. gazecie czy też foli położonej na podłodze pod fotelikiem do karmienia i ochronnemu śliniaczkowi najlepiej z długimi rękawkami, zabezpieczającymi ubranko dziecka przed ubrudzeniem.

Istnieją także zagrożenia związane ze stosowaniem metody BLW, między innymi:

  • pokusa podawania dziecku posiłków z rodzinnego, „dorosłego” stołu, nie dostosowanych do potrzeb i możliwości niemowlaka oraz potraw przesłodzonych i przesolonych;
  • niewłaściwie zbilansowany jadłospis, który dostarcza nieodpowiednią liczbę kalorii oraz stwarza ryzyko niedoboru żelaza i innych mikroelementów;
  • wciąż nie są całkowicie pewne dowody, że metoda BLW jest bezpieczna i przynosi korzystne, odległe następstwa dla zdrowia dziecka.

Kiedy dziecko jest gotowe na samodzielne jedzenie stałych pokarmów?

Wprowadzanie stałych pokarmów można zacząć, gdy są spełnione następujące warunki:

1. Dziecko samodzielnie siedzi lub posadzone na kolanach rodzica siedzi stabilnie.

2. Dziecko samodzielnie potrafi podnieść jedzenie z talerza, chwycić i celnie trafić rączką do buzi.

3. Dziecko ma ukończone 6 miesięcy - WHO nie poleca wcześniejszego rozszerzania diety.

Ważne jest to by obserwować "gotowość" dziecka. To, że wyciąga rączki w stronę jedzenia nie jest równoznaczne z tym, że jest gotowe. Przed ukończeniem 6 miesięcy, układ pokarmowy i immunologiczny dziecka nie są przygotowane na przyjmowanie innych produktów niż mleczne, bez względu na to czy dziecku jest karmione piersią czy mlekiem modyfikowanym. Pośpiech nie jest wskazany. Lepiej poczekać kilka dni bądź nawet tygodni, aby nie obciążać brzuszka niemowlaka dodatkowym jedzeniem.

Przygotowanie do BLW - wskazówki na początek

Warto zaznaczyć, że brak zębów nie jest przeciwwskazaniem do wdrożenia BLW. Dziecku najlepiej proponować pokarmy stałe wtedy, gdy nie jest ani nadmiernie głodne, ani bezpośrednio najedzone. W pierwszych miesiącach to pokarm mleczny jest głównym pożywieniem, a jedzenie stałe tylko dodatkiem. Do ukończenia przez dziecko roku, mleko mamy lub modyfikowane stanowi podstawę diety.

Nie należy na dziecku wywierać presji. Ma ono prawo odmawiać jedzenia, jeśli nie ma na nie ochoty. Warto wybierać taką porę dnia, kiedy dziecko jest wypoczęte. Podczas jedzenia dziecko zawsze powinno siedzieć wyprostowane w pozycji bezpiecznej w krzesełku bądź na kolanach.

Wspólny posiłek z opiekunami to dobra okazja do zabawy i odkrywania nowych smaków, kolorów, konsystencji. Aby ułatwić dziecku samodzielne jedzenie, można podawać dziecku kawałeczki różnych stałych, początkowo miękkich pokarmów uzupełniających, takich jak: warzywa, owoce, mięso, ugotowane na lepko kasze, makarony. Pokarm powinien mieć taką formę, aby malec mógł go łatwo chwycić rączką (np. krążki, słupki). Niektóre warzywa, jak np. różyczki brokułów mają łatwe do uchwycenia "nóżki". Zawsze należy podawać do posiłków wodę, najlepiej w otwartym kubeczku.

Czego nie należy robić podczas rozszerzania diety niemowlaka?

  1. Nie powinno się podawać dziecku produktów, które nie są dla niego odpowiednie, czyli z konserwantami, z dodatkiem soli, cukru, fast - foodów, takich, którymi łatwo się zadławić, produktów zakazanych typu: grzyby, orzechy w całości, surowe mięso, surowe jaja, nieprzegotowane i niepasteryzowane mleko itp.).
  2. Nie należy rozpraszać, pospieszać dziecka w czasie posiłku.
  3. Nie wolno wkładać dziecku jedzenia do buzi.
  4. Nie próbuj przekonywać, namawiać dziecka do zjedzenia większej porcji.
  5. Nigdy nie pozostawiaj dziecka bez opieki.

Źródło: www.zdrowienacodzien.pl/a-48-bobas-lubi-wybor-/

 
Newsletter
Zapisz się do bezpłatnego newslettera
Polityka prywatności    |    Regulamin    |    Kontakt    |    Reklama    |    Pozostałe nasze serwisy
Serwis Zdrowie Na Codzień ma charakter edukacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelki starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia i postępowania w przypadku chorób należy do lekarza. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
© Copyright 2014 ZdrowieNaCodzien.pl