Zdrowie na co dzień
            
Dieta przemienna
Kategorie: Sport i zdrowie > Diety
Dieta przemienna stanowi alternatywę do tradycyjnych metod odchudzających. Jest nie tylko mało stresująca i łatwa w stosowaniu, ale gwarantuje zadowalające efekty oraz pozwala na jedzenie w normalnych ilościach tego, co się lubi.

Opracowana przez naukowców dieta przemienna, zwana z angielskiego The Alternate-Day Diet zyskuje wielu zwolenników. Jest polecana zarówno osobom, pragnącym pozbyć się zbędnych kilogramów, jak i tym, którym zależy na poprawie zdrowia. Opiera się na prostej zasadzie: jednego dnia się głoduje, więc nie należy jeść więcej niż 20% tego, co zazwyczaj, a następnego dnia wraca się do normalnego jedzenia, pozwalając sobie na kaloryczne śniadanie, obiad, kolację. I tak postępuje się na przemian: dzień głodówki, dzień jedzenia. System odżywiania, oparty na trzech dniach poszczenia i czterech dniach normalnej diety, pobudza trawienie oraz przyspiesza metabolizm, w efekcie czego pozwala trwale pozbyć się nadwagi lub otyłości.

Dieta przemienna umożliwia redukcję masy ciała oraz łagodzi objawy astmy, obniża ciśnienie krwi, korzystnie wpływa na serce i układ krążenia krwi, a także zmniejsza ryzyko zachorowania na raka piersi. Naukowcy już w latach trzydziestych ubiegłego wieku udowodnili, że niskokaloryczna dieta wydłuża czas i poprawia komfort życia. W przeprowadzonym eksperymencie na szczurach, które karmiono mniej kalorycznymi posiłkami, zaobserwowano, iż zwierzęta na diecie miały lepsze krążenie i żyły dłużej od tych, którym pozwalano się objadać.

W innym badaniu na szczurach przeprowadzonym w 2003r. lekarz Mark Mattson odkrył, że szczury nie muszą być na stałej głodówce, aby dłużej żyć. Wystarczy, aby kilka dni w tygodniu pościły, a pozostałe jadły normalnie. Eksperyment dał nadzieję, iż także u ludzi sprawdzi się ta metoda i nie trzeba będzie się głodzić każdego dnia, aby pozbyć się nadwagi oraz cieszyć dobrym zdrowiem. Osoby odchudzające się mogłyby zyskać szczupłą sylwetką bez permanentnego poczucia głodu i rygorystycznych diet, często trudnych w realizacji. Utrzymywanie diety co drugi dzień jest o wiele łatwiejsze, nie trzeba zbyt drastycznie zmieniać nawyków żywieniowych i rezygnować z produktów szczególnie lubianych.

Kolejnym przełomem było opublikowane badanie przeprowadzone przez Krista Varady. Naukowiec zaobserwował, że dieta przemienna działa także u ludzi. Szesnastu pacjentów, którzy przez 10 tygodni stosowali dietę: jeden dzień normalnego jedzenia, na przemian z jednym dniem z jedzeniem 20% tego, co spożywali zazwyczaj, straciło po kilka kilogramów masy ciała.

Należy zaznaczyć, że stałe głodzenie, podobnie jak zaburzenia odżywiania, w tym anoreksja i bulimia powoduje poważne szkody dla organizmu. W diecie przemiennej poza dniami postnymi powinno się przyjmować pełnowartościowe i kaloryczne posiłki. Nie można zapomnieć o produktach bogatych w białka, witaminy oraz błonnik.

Stosując dietę przemienną, należy pamiętać o następujących zasadach:

  • podczas dni postu nie powinno się spożywać więcej niż 500 kcal dziennie. Można jeść to, na co ma się ochotę, chociaż dobrze byłoby, aby były to zdrowe produkty. Jednak w dni postne łatwiej nie jeść w ogóle niż męczyć się z takimi głodowymi porcjami, które tylko niepotrzebnie wyzwalają wyrzut insuliny z trzustki, w efekcie czego jedynie na chwilę zaspokaja się uczucie głodu;
  • podczas normalnego dnia można jeść do woli, pod warunkiem, że nie objada się. Najlepiej by na talerzu gościły warzywa i owoce, bogate w błonnik, który zapobiega zaparciom. Jednak ten dzień nie powinien stresować i ograniczać, ponieważ można stracić zapał do przestrzegania diety;
  • każdego dnia powinno się pić dużo wody lub niskokaloryczne płyny i gimnastykować się.

Plusy diety przemiennej

  1. Nie trzeba liczyć kalorie i ważyć każdy posiłek. Niestety większość diet opiera się na utrzymywaniu organizmu w stanie permanentnego głodu. Wszelkie pomysły, między innymi o odchodzeniu od stołu głodnym, o niewielkich porcjach, o odmierzaniu każdego z osobna produktu, są nie tylko trudne w zastosowaniu, ale wymagają naprawdę silnego samozaparcia. W wielu dietach zaleca się układanie jadłospisu w uwzględnieniem niekiedy nawet 7 lub 8 posiłków dziennie. Jest to nie tylko pracochłonne, ale i często wręcz niemożliwe w wykonaniu.
  2. Nie trzeba rezygnować z ulubionych potraw. W większości diet należy na stałe pożegnać się z daniami o wysokim indeksie glikemicznym albo z połączenia węglowodanów z tłuszczami. Co oznacza, że powinno się zapomnieć o chipsach, frytkach, pizzy, ruskich pierogach, hamburgerach, gofrach z bitą śmietaną, popcornie, cukierkach, czekoladkach, ciastkach, lodach, tortach, czy nawet winogronach, bananach i innych słodkich owocach.
  3. Dieta przemienna nie powoduje efektu jo-jo, ponieważ nie przyzwyczaja organizmu do mniejszych porcji żywności i zezwala na dni, kiedy je się normalnie i nie odczuwa się głodu. W odróżnieniu od tradycyjnych diet odchudzających po jej przerwaniu, waga nie powinna wzrosnąć, ponieważ organizm nie domaga się zwiększenia porcji posiłków. Dieta przemienna jest często jedynym skutecznym wzorcem odżywiania dla osób, które stosowały już różne inne diety. Niestety po większości z nich czeka efekt jo-jo, głównie dlatego, że nie są to diety, które można stosować całe życie. Dlatego u osób ze skłonnością do tycia jedynym rozwiązaniem jest dieta zmiana sposobu odżywiania do końca. Dietę przemienną można stosować przez całe życie, co skutecznie zabezpiecza przed efektem jo-jo.
  4. Można do niej wrócić w każdej chwili. W razie przybrania dodatkowych kilogramów wystarczy przez kilka tygodni poddać się diecie przemiennej i za każdym razem osiąga się rewelacyjne efekty.
  5. Dieta przemienna może być elastyczna. Nie trzeba być na diecie w święta, podczas uroczystej kolacji, długo oczekiwanego spotkania z przyjaciółmi. Nawet jeśli wystawna kolacja odbywa się w dzień postu, nikt nie musi z niej rezygnować, pod warunkiem, że nie jest to, co drugi taki dzień w miesiącu.
  6. Na diecie przemiennej nie traci się czasu, a wręcz zyskuje. Większość diet oparta jest na skomplikowanych przepisach, wyszukanych składnikach, o których istnieniu często nie miało się nawet pojęcia. Tymczasem w diecie przemiennej, co drugi dzień jest się do przodu co najmniej 1,5-2 godziny. Ponieważ nie przeznacza się czasu na zakupienie, przygotowanie i konsumpcję posiłków, a także zmywanie naczyń.
  7. Dieta ta pozwala zaoszczędzić pieniądze. Wiele tradycyjnych diet poleca przepisy z wyszukanych, kosztownych składników, które często i tak nie przypadają do gustu. Natomiast w diecie przemiennej je się nadal to co się lubi i do czego jest się przyzwyczajonym, w tym że w 3 dni w tygodniu nie trzeba kupować jedzenia.

Słabe strony diety przemiennej:

  1. Pierwszą i podstawową wadą diety przemiennej jest to, że co drugi dzień się nie je. Może nie jest to szczególnie nieprzyjemne, jednak wymaga silnej woli, aby pokonać uczucie ssanie w brzuchu.
  2. U wielu osób w dni postu mogą wystąpić chwile obniżonego nastroju. Niekiedy objawia się to ograniczaniem konwersacji, uczuciem zaciśniętej szczęki, a czasami wręcz poirytowaniem.
  3. W dni postne można odczuwać osłabienie i spadek koncentracji, dlatego większy wysiłek nie tylko fizyczny, ale i intelektualny lepiej rezerwować na pozostałe dni.
  4. W dni głodówki może pojawić się uczucie zimna. Zwłaszcza zimą stopy i ręce narażone są na wychłodzenie.
  5. Szczególnie osoby, spożywające niewielkie ilości błonnika, mogą cierpieć na zaparcia.

Źródło: www.zdrowienacodzien.pl/a-52-dieta-przemienna/

Przeczytaj też
7 sposobów na podkręcenie metabolizmu
 
Rodzaje kasz i ich właściwości odżywcze
 
Najważniejsze zasady zdrowego żywienia
 
Newsletter
Zapisz się do bezpłatnego newslettera
Polityka prywatności    |    Regulamin    |    Kontakt    |    Reklama    |    Pozostałe nasze serwisy
Serwis Zdrowie Na Codzień ma charakter edukacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelki starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia i postępowania w przypadku chorób należy do lekarza. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
© Copyright 2014 ZdrowieNaCodzien.pl