Zdrowie na co dzień
            
Podstawowe zasady diety paleo
Kategorie: Sport i zdrowie > Diety
Dieta paleo została stworzona w oparciu o wiedzę o nawykach żywieniowych naszych przodków. Zwolennicy metody uważają, że jedynym sposobem odżywiania ludzi, który idealnie koresponduje z naszym materiałem genetycznym jest dieta pradawnych łowców-zbieraczy.

Ludzkie geny zostały ukształtowane przez selektywne wymogi paleolitycznego otoczenia, w tym produkty, które spożywali przodkowie. Jedzenie tego, czym żywili się ludzie z epoki kamienia, pozwala w zdrowy sposób stracić na wadze i odzyskać dobre samopoczucie.

Ogólne zasady diety paleo:

  • można jeść wszystkie chude mięsa, ryby, owoce morza;
  • dozwolone są owoce i warzywa, poza tymi o dużej zawartości skrobi;
  • nie można spożywać zbóż, roślin strączkowych, nabiału, produktów przetworzonych;
  • dozwolone jest okazjonalne picie piwa lub wina

Dieta paleo nie jest doraźną dietą, lecz programem na całe życie.

Może być także elastyczna, przyjmuje małe oszustwa i własną kreatywność. Co zatem można jeść?

  1. W porównaniu do innych diet zakłada spożywanie stosunkowo dużych ilości białka zwierzęcego. Chude mięso przyspiesza metabolizm, sprawia, że spala się więcej kalorii. Nie można się nim przejeść, szybko zaspokaja apetyt, na dłużej syci. Poprawia także wrażliwość insulinową.
  2. Na pierwszy rzut oka dieta paleo zaleca jedzenie mniejszych ilości węglowodanów, za to dużo dobrych – z owoców i warzyw, a nie ze zbóż, bogatych w skrobię bulw i rafinowanych cukrów. Obecnie nawet „pełnoziarniste” chleby pieczone są w dużej mierze z mąki mielonej przez młyny rolkowe, przez co praktycznie nie różnią się wcale od mąki białej. U osób będących na diecie, w której przeważają węglowodany o wysokim indeksie glikemicznym, może dochodzić do niebezpiecznych wzrostów poziomu cukrów we krwi i gwałtownych wyrzutów insuliny. Odżywianie się przeważnie zbożami oraz roślinami strączkowymi, kosztem chudego mięsa, owoców i warzyw może prowadzić do niedoborów witamin i minerałów. Poza tym zboża podobnie jak rośliny strączkowe często zawierają składniki „antyodżywcze” – substancje chemiczne, które wręcz utrudniają organizmowi przyswajanie odpowiednich elementów odżywczych, mogą także uszkadzać układ żołądkowo-jelitowy i odpornościowy. Niekiedy zaburzają także równowagę kwasowo-zasadową w nerkach. Przy długotrwałej diecie przyczyniają się do utraty masy mięśniowej i zawartości minerałów w kościach.
  3. Dieta paleo dostarcza dużo błonnika, zawartego w ubogich w skrobię owocach i warzywach. Jego niedobór w codziennym odżywianiu grozi między innymi zaparciami, zapaleniem uchyłków, rakiem jelita grubego, zapaleniem wyrostka robaczkowego, a także zwiększa ryzyko zachorowania na chorobę Leśniowskiego-Crohna, wrzodziejące zapalenie jelita grubego, i chorobę wrzodową. Co ciekawe, owoce przeciętnie posiadają prawie dwa razy tyle błonnika, co pełne ziarno. Natomiast nieskrobiowe warzywa w porównaniu z pełnym ziarnem mają około ośmiu razy więcej tej cennej substancji.
  4. Odżywiając się według diety paleo, spożywa się umiarkowaną ilość tłuszczów, z przewagą tych dobrych, czyli jednonienasycownych i wielonienasyconych. Natomiast ogranicza się tłuszcze niekorzystne, takie jak trans i niektóre nasycone. Spożywanie w nadmiarze tłuszczów wielonienasyconych omega 6 kosztem zdrowych omega 3, podobnie jak dostarczanie z dietą dużo cholesterolu i kwasu palmitynowego grozi miażdżycą i zwiększa ryzyko chorób serca, raka, cukrzycy.
  5. W diecie paleo unika się dań gotowych i wszelkich wyrobów o wysokiej zawartości soli. Preferuje się produkty niskosodowe, bogate w potas, czyli świeże, nieprzetworzone warzywa, owoce, mięso, ryby, orzechy i nasiona.
  6. Najlepiej spożywać przeważnie produkty o czystym ładunku zasadowym, czyli owoce i warzywa. Mięso, ryby, zboża, rośliny strączkowe, nabiał oraz sól należą do pokarmów kwasowych. Według specjalistów, to nie sód, a głównie chlor nadaje właściwości kwasowe. I prawdopodobniej jest on bardziej odpowiedzialny niż sód za rozwój nadciśnienia. Tłuszcze należą do składników neutralnych. Spożywanie na dłuższą metę posiłków kwasowych przy niewielkiej ilości zasadowych, może przyczyniać się do zmniejszenia wraz z wiekiem gęstości mineralnej kości i masy mięśniowej. Osoby, opierające swoje codzienne menu na pokarmach kwasowych, są bardziej narażone na nadciśnienie i kamienie nerkowe. Mogą też cierpieć na bezsenność lub chorobę lokomocyjną. Uważa się, że pokarmy kwasowe zwiększają ryzyko zachorowania na raka żołądka, udar, a także wywołują zaostrzenia objawów u astmatyków.
  7. Dieta paleo bazuje na produktach spożywczych bogatych w substancje fitochemiczne, witaminy, minerały i przeciwutleniacze. Co jest niezmiernie korzystne dla naszego zdrowia i samopoczucia.

Źródło: www.zdrowienacodzien.pl/a-53-podstawowe-zasady-diety-paleo/

Przeczytaj też
7 sposobów na podkręcenie metabolizmu
 
Rodzaje kasz i ich właściwości odżywcze
 
Najważniejsze zasady zdrowego żywienia
 
Newsletter
Zapisz się do bezpłatnego newslettera
Polityka prywatności    |    Regulamin    |    Kontakt    |    Reklama    |    Pozostałe nasze serwisy
Serwis Zdrowie Na Codzień ma charakter edukacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelki starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia i postępowania w przypadku chorób należy do lekarza. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
© Copyright 2014 ZdrowieNaCodzien.pl