Zdrowie na co dzień
            
Zdrowe jedzenie poza domem
Kategorie: Sport i zdrowie > Diety
Gdy jada się poza domem, przestrzeganie zarówno zasad zdrowego odżywiania jak i odchudzającej diety jest nierzadko utrudnione lub wręcz niemożliwe. Mimo iż coraz więcej lokali gastronomicznych oferuje niskotłuszczowe posiłki, wciąż w wielu restauracjach trudno znaleźć wolne od kulinarnych grzeszków dania.

Sporadyczne, niewielkie odstępstwa od codziennej diety nie robią większej różnicy dla ogólnego stanu zdrowia, jeśli poza tym stosuje się do elementarnych reguł żywieniowych. Zdarzają się w końcu różne sytuacje, takie jak: święta, rodzinne uroczystości, wykwintne kolacje ze znajomymi. Jeżeli jednak kulinarne uchybienia staną się regułą, a nie wyjątkami, przestanie się czerpać korzyści z diety. Często to właśnie jedzenie poza domem oraz presja ze strony znajomych niweczy cały włożony trud w utrzymanie prawidłowego modelu odżywiania. Najważniejsze jest ustalenie priorytetów. W zależności od potrzeb powinniśmy:

  • Postarać się, by w serwowanych daniach zawarte było chude mięso lub owoce morza przyrządzane w prosty sposób, np. przez pieczenie, grillowanie, gotowanie w wodzie bądź na parze, najlepiej bez dodawanie skrobi i tłuszczów;
  • Wybierać dania główne, które nie są oparte na skrobi. Posiłki o wysokim indeksie glikemicznym, takie jak: naleśniki, makarony, pizza, kanapki powodują wzrost insuliny, glukozy, a także niekorzystnej dla zdrowia frakcji cholesterolu LDL oraz trójglicerydów we krwi;
  • zamawiać świeże owoce lub nieskrobiowe warzywa do każdego posiłku;
  • wybierać najprostsze posiłki o jak najmniejszej ilości składników, bez dodatku soli i cukru.

Najlepiej unikać:

  • na śniadanie - serwowanej jajecznicy i jaj sadzonych, ponieważ zwykle przyrządzane są na margarynie, zawierającej tłuszcze trans lub na innym tanim tłuszczu. Lepiej wybrać jajka w koszulkach, jaka na twardo bądź omlet z warzywami bez dodatku sera. Jeśli znajduje się w menu, warto zamówić wędzonego łososia lub inna rybę, kawałek chudej szynki, kotlet wieprzowy bądź stek. Do tego dobrze jest wzbogacić śniadanie dużą porcją warzyw lub salaterką owoców.
  • na obiad i kolację - dań z makaronem, śmietaną i serem, smażonych mięs w panierce lub w cieście, frytek, smażonego ryżu. Najłatwiej zdrowy posiłek zamówić w restauracjach japońskich lub w barach wegetariańskich. Także w kuchni chińskiej można zjeść niskokaloryczny posiłek, należy wówczas zrezygnować ze słodkich lub słonych sosów i dań z chrupiącą panierką, wysmażona na głębokim tłuszczu.
  • w podróży - posiłków serwowanych w barach z fast foodem. Zdrowe dania można wcześniej samemu przyrządzić w domu i przykładowo w postaci weków zabrać w podróż. Sprawdza się również przechowywanie żywności w lodówce turystycznej. Na wyjazdach można także jeść w lokalach albo kupować produkty w hipermarketach, sklepach spożywczych oraz na przydrożnych targowiskach. Świeże owoce, warzywa, jajka są powszechnie dostępne. W większości marketów można znaleźć gotowe sałatki bez majonezu, paczkowane w folie ugotowane, pieczone lub wędzone kawałki mięsa bądź ryby. Szybką przekąskę łatwo przyrządzić z tuńczyka w sosie własnym z puszki.

Źródło: www.zdrowienacodzien.pl/a-54-zdrowe-jedzenie-poza-domem/

Przeczytaj też
7 sposobów na podkręcenie metabolizmu
 
Rodzaje kasz i ich właściwości odżywcze
 
Najważniejsze zasady zdrowego żywienia
 
Newsletter
Zapisz się do bezpłatnego newslettera
Polityka prywatności    |    Regulamin    |    Kontakt    |    Reklama    |    Pozostałe nasze serwisy
Serwis Zdrowie Na Codzień ma charakter edukacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelki starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia i postępowania w przypadku chorób należy do lekarza. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
© Copyright 2014 ZdrowieNaCodzien.pl