Zdrowie na co dzień
            
Ćwiczenia na diecie
Kategorie: Sport i zdrowie > Sporty
Większość przeprowadzonych badań naukowych dotyczących odchudzania z udziałem ćwiczeń i bez nich udowodniła, że umiarkowana aktywność fizyczna pięć razy w tygodniu, chociaż nie pomaga szybciej schudnąć, to nie dopuszcza do tycia, po utracie wagi.

Z praktycznego punktu widzenia, same ćwiczenia fizyczne bez zastosowania odchudzającej diety nie pozwalają zrzucić dodatkowych kilogramów, ponieważ wiążą się z niewielką utratą kalorii podczas wysiłku. Przykładowo kobieta, ważąca 77 kg, jeśli chciałaby schudnąć 15 kg, czyli 105 tys. kalorii, to biegając 5 km dziennie przez 45 minut, spala 135 kalorii. W takim tempie zrzucenie pół kilograma zabierze jej 26 dni, a pozbycie się 15 kg - ponad dwa lata. Praktycznie większość osób szybciej by się zniechęciła, nie widząc efektów z włożonego wysiłku. Dlatego, aby nie dać za wygraną w walce z nadwagą i otyłością, konieczne są zmiany nawyków żywieniowych.

Z przeprowadzonych naukowych doświadczeń wynika, że jeśli chodzi o utratę wagi, sama dieta jest dokładnie tak samo skuteczna, jak dieta połączona z ćwiczeniami. Chociaż ruch wytwarza skromny deficyt kalorii, to ważny jest z innych powodów. Ćwiczenia przy odchudzaniu są korzystne, ponieważ zapobiegają tyciu, gdy już dojdzie do utraty masy ciała. Stąd w  licznych przeprowadzonych eksperymentach można było zaobserwować, iż w przypadku wszystkich, skontrolowanych, losowych prób długoterminowych lekarskie wizyty kontrolne udowodniły większą utratę wagi w grupie dieta plus ćwiczenia niż w grupie sama dieta.

Dlaczego warto ćwiczyć na diecie?

  1. Aktywność fizyczna poprawia metabolizm insulinowy, obniża poziom insuliny we krwi i zwiększa wrażliwość mięśni na ten hormon wydzielany przez trzustkę. W efekcie czego, chociaż same ćwiczenia nie wytwarzają zbyt dużych deficytów kalorycznych, to stwarzają warunki sprzyjające chudnięciu, jeśli dodatkowo zmniejszy się liczbę spożywanych kalorii. Zwiększając wrażliwość insulinową i zapobiegając dużym wahaniom glukozy we krwi, wysiłek fizyczny może pośrednio zmniejszać apetyt. Kiedy tkanka mięśniowa staje się mniej insulinooporna, trzustka może zacząć wydzielać skromniejsze ilości insuliny. Przez co poziom glukozy we krwi w mniejszym stopniu spada i nie dochodzi do hipoglikemii, która z kolei odpowiada za wywołaniu uczucia głodu.
  2. Ćwiczenia zwiększają poziom dobrego cholesterolu HDL we krwi, przez co poprawiają proporcje cholesterolu całkowitego. Dlatego aktywność fizyczna, chociaż nie obniża złego cholesterolu LDL we krwi, przyczynia się do zmniejszenia ryzyka chorób serca. Ćwiczenia obniżają także poziom trójglicerydów we krwi, w efekcie czego pomagają zapobiegać arteriosklerozie i chorobie wieńcowej serca.
  3. W przeprowadzonych badaniach klinicznych, udowodniono, iż regularny wysiłek fizyczny poszerza i zwiększa elastyczność tętnic wieńcowych, które są odpowiedzialne za ukrwienie mięśnia sercowego. Przez co zmniejsza ryzyko tworzenia się w tętnicach wieńcowych skrzepów, będących przyczyną zawału. Przy systematycznych ćwiczeniach serce staje się silniejsze i większe, mogą również powstawać nowe naczynia krwionośne, odpowiedzialne za doprowadzanie więcej krwi i tlenu do tkanki mięśniowej.
  4. Regularne ćwiczenia fizyczne, nawet bez żadnych innych zmian stylu życia, skutecznie obniżają ciśnienie krwi. Uznaje się, że człowiek ma nadciśnienie, gdy odczyt ciśnienia skurczowego wynosi 140mmHg lub więcej, a rozkurczowego 90mmHg lub więcej. Nieleczone nadciśnienie może prowadzić do udaru, dlatego oprócz przyjmowania farmakologicznych środków obniżających ciśnienie krwi, warto zwiększyć codzienną aktywność fizyczną.
  5. Systematyczne uprawianie sportu jest świetnym lekarstwem na stres i receptą na dobre samopoczucie. Dodatkowo regularny, umiarkowany wysiłek fizyczny potrafi poprawić jakość snu, usprawnić trawienie i wspomóc prawidłowe funkcjonowanie płuc.
  6. W wielu przeprowadzonych badaniach zaobserwowano, iż regularna aktywność fizyczna pomaga zmniejszyć ubytek tkanki kostnej, przez co chroni przed osteoporozą. Poza tym pozwala zapobiegać niekorzystnym skutkom siedzącego trybu życia.
  7. Uprawianie sportu spowalnia zmiany fizyczne związane ze starzeniem się. Może także obniżyć ryzyko zachorowania na niektóre choroby nowotworowe.

Jak dowodzą badania naukowe, regularna aktywność fizyczna ma doskonały wpływ na ciało. Pamiętajmy, że każdy ruch jest lepszy niż jego brak. Najlepiej przy każdej okazji, gdy ma się szansę trochę poćwiczyć, starać się być aktywnym. Może warto zrezygnować z dojazdów samochodem lub komunikacją miejską do pracy bądź szkoły i zamiast tego chodzić tam na piechotę bądź jeździć rowerem? Albo może udałoby się wchodzić po schodach, a nie jeździć windą? Także po pracy warto aktywnie odreagować stres i przełamać codzienną monotonię. Najlepiej zapisać się do klubu fitness, siłownie lub na basen. Kiedy nie mamy możliwości wychodzić na dwór, aby ćwiczyć, biegać lub spacerować, zawsze można zacząć więcej ruszać się w domu. Nawet bierne siedzenie przed telewizorem i komputerem łatwo zastąpić aktywnością, jeśli podczas oglądania ulubionych filmów, będziemy wykonywać serie brzuszków, przysiadów, podnosić hantle albo skakać na skakance.

Źródło: www.zdrowienacodzien.pl/a-55-cwiczenia-na-diecie/

Przeczytaj też
10 tysięcy kroków dziennie receptą na zdrowie i doskonałą kondycję.
 
Newsletter
Zapisz się do bezpłatnego newslettera
Polityka prywatności    |    Regulamin    |    Kontakt    |    Reklama    |    Pozostałe nasze serwisy
Serwis Zdrowie Na Codzień ma charakter edukacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelki starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia i postępowania w przypadku chorób należy do lekarza. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
© Copyright 2014 ZdrowieNaCodzien.pl