Zdrowie na co dzień
            
Najważniejsze właściwości orzechów
Chociaż orzechy zawierają dużo tłuszczu, spożywane z umiarem mogą przynieść wiele korzyści dla zdrowia. Które orzechy są szczególnie polecane w diecie, a jakich lepiej unikać?

W sztuce kulinarnej orzechami określa się różne nasiona lub owoce, które mają jadalne jądro zamknięte w twardej bądź kruchej skorupie albo łupinie. Orzechy mogą być doskonałym dodatkiem do wielu dań lub same stanowić pożywną przekąskę. Z uwagi na znaczącą zawartość tłuszczów w swoim składzie (od 33,5% do 60%), powinny być spożywane w umiarkowanych ilościach. Zbyt dużo tłustych pokarmów, w tym nawet korzystnych dla zdrowia orzechów i nasion, potrafi zaburzać proporcje między podstawowymi tłuszczami pokarmowymi, a nawet zahamować redukcję masy ciała u osoby na diecie odchudzającej.

Orzechy znacząco zwiększają kaloryczność oraz wartość odżywczą dań. Posiadają głównie nienasycone kwasy tłuszczowe. Niestety we wszystkich orzechach, oprócz orzechów włoskich i makadamii, istnieją niekorzystne proporcje tłuszczów omega 6 do omega 3. Prawidłowy stosunek tłuszczów omega 6 do omega 3 powinien wynosić między 2 a 3 do 1. Orzechy włoskie maja najlepsze proporcje tych tłuszczów (4,2) ze wszystkich rodzajów orzechów. Nieco niżej klasyfikują się orzechy makadamii (6,3). Dużo wyższy stosunek omega 6 do omega 3 posiadają orzechy piniowe (31,6), nerkowca (47,6), pistacjowe (51,9) i laskowe (90). Bardzo wysokie, niekorzystne proporcje tłuszczów omega 6 do omega 3 mają orzechy brazylijskie (377). Natomiast brak wykrywalnych tłuszczów omega 3 stwierdza się w migdałach i orzeszkach ziemnych. Zbyt duże spożycie orzechów może zwiększać ryzyko chorób serca, ponieważ wypierają tłuszcze omega 3, odpowiedzialne za normalizację rytmu serca, obniżanie krzepliwości krwi, zmniejszanie poziomu trójglicerydów we krwi oraz neutralizowanie zapalnego charaktery leukotrienów i prostaglandyn.

Dobrą stroną orzechów jest ich wysoka zawartość tłuszczów jednonienasyconych i z licznych badań naukowych, wynika że przyczyniają się do obniżenia cholesterolu. Dlatego spożywanie ich w umiarkowanych ilościach może działać prozdrowotnie, w tym regulować metabolizm i zapobiegać gromadzeniu się zbędnej tkanki tłuszczowej. Szczególnie cenny w diecie jest kwas alfa-linolowy zawarty w orzechach włoskich oraz ubichinon, którego bogatym źródłem są migdały. Obydwa związki odpowiadają za obniżenie poziomu „złego” cholesterolu we krwi (LDL).

Wielu specjalistów uważa, że jednymi z najzdrowszych orzechów są orzechy włoskie. Według badań obniżają poziom złego cholesterolu, przyspieszają przemianę materii, usprawniają proces usuwania toksyn z organizmu, a nawet wpływają kojąco na błonę śluzową żołądka. Zaobserwowano, że spożywanie orzechów włoskich, sprzyja poprawie pracy mózgu, pozytywnie działając na koncentrację i pamięć. Orzechy włoskie dostarczają także organizmowi witaminy A, B1, B2, niacynę, E, PP, potas, żelazo, kobalt, fosfor oraz magnez.

Jeżeli ktoś nie przepada za orzechami włoskimi, warto by w pierwszej kolejności wybrał orzechy laskowe. Owoce leszczyny polecane są szczególnie osobom z miażdżycą. Działają uspokajająco, obniżają poziom cukru we krwi, pozytywnie wpływają na pamięć, koncentrację, szybkość uczenia się. Są mniej kaloryczne od orzechów włoskich, a mimo to zawierają od nich więcej potasu, magnezu, żelaza. Są także bogate w wapń, cynk, miedź i mangan.

Orzechy posiadają nawet do 25% białka, dlatego w dietach wegetariańskich mogą obok soi zastępować białko zwierzęce. Ponadto, orzechy dostarczają wiele witamin i składników mineralnych. Udowodniono naukowo, że osoby spożywające orzechy w różnej postaci pięć razy w tygodniu, są o ponad 20% mniej narażone na choroby serca i nowotwory.

Najlepiej wybierać orzechy nieprzetworzone oraz niesolone. Można je kupić w prawie każdym większym sklepie spożywczym lub hipermarkecie. Są też dostępne w punktach ze zdrową żywnością. Przed spożyciem, warto czytać uważnie etykiety. Obrane orzechy czasami zawierają niekorzystne dla zdrowia oleje bogate w tłuszcze trans, które dodawane są w celu przedłużenia trwałości produktów. W razie wątpliwości co do jakości obranych orzechów, zawsze można zakupić je w łupinkach.

W planowaniu swojej diety lepiej unikać orzeszków arachidowych, zwanych też orzeszkami ziemnymi albo fistaszkami. De facto nie są one orzechami, lecz dojrzewającymi w ziemi strączki z nasionami z rośliny strączkowej - orzecha ziemnego. Zawierają one skrajnie wysoką ilość tłuszczów omega 6, przy braku wykrywalnych tłuszczów omega 3 oraz substancje antyodżywcze, w tym niekorzystne dla zdrowia lektyny.

Obecnie orzechy występują w wielu różnych odmianach, dlatego każdy z łatwością zmoże znaleźć taki rodzaj orzechów, który będzie mu odpowiadał. Jeśli tylko nie jest się uczulonym na orzechy, warto włączać je do diety w umiarkowanych ilościach.  Mimo iż są dość kaloryczne, orzechy to zdrowa i odżywcza żywność.

Źródło: www.zdrowienacodzien.pl/a-56-najwazniejsze-wlasciwosci-orzechow/

Przeczytaj też
Kapsaicyna - lecznicze właściwości i zastosowanie
 
Rodzaje herbat i ich własciwości
 
Sałata - najpopularniejsze odmiany i ich właściwości
 
Newsletter
Zapisz się do bezpłatnego newslettera
Polityka prywatności    |    Regulamin    |    Kontakt    |    Reklama    |    Pozostałe nasze serwisy
Serwis Zdrowie Na Codzień ma charakter edukacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelki starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia i postępowania w przypadku chorób należy do lekarza. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
© Copyright 2014 ZdrowieNaCodzien.pl