Zdrowie na co dzień
            
Sposoby na lepszą koncentrację i pamięć - odpowiednia dieta i ćwiczenia mózgu
Zdrowy i sprawny mózg to nie tylko gwarancja powodzenia podczas egzaminów, ale też większa szansa na długie i szczęśliwe życie. Podobnie jak nasz organizm, mózg również potrzebuje aktywności i właściwego odżywiania, więc podpowiadamy, w jaki sposób zwiększyć jego potencjał.

Zdrowy i sprawny mózg to nie tylko gwarancja powodzenia podczas egzaminów, ale też większa szansa na długie i szczęśliwe życie. Podobnie jak nasz organizm, mózg również potrzebuje aktywności i właściwego odżywiania, więc podpowiadamy, w jaki sposób zwiększyć jego potencjał.

Dieta dla szarych komórek

Zbilansowana dieta służy ciału i umysłowi, ale niektóre mikroelementy są szczególnie ważne dla prawidłowego funkcjonowania mózgu. W okresie wzmożonego wysiłku intelektualnego podstawą jest dostarczenie organizmowi energii, w czym pomogą produkty wieloziarniste, które stopniowo uwalniają glukozę do krwi, dzięki czemu nie dopadnie nas szybkie zmęczenie. Pożywką dla mózgu są również kwasy omega-3 i omega-6 obecne między innymi w tłustych rybach morskich, które sprawiają, że mózg jest lepiej ukrwiony, a przepływ bodźców nerwowych między szarą i białą substancją sprawniejszy, co przekłada się na lepsze zapamiętywanie i koncentrację. Między posiłkami warto przegryzać orzechy bogate w witaminy z grupy B, które wzmacniają układ nerwowy. W ziemnych i laskowych znajdziemy też lecytynę, która wspomaga produkcję neuroprzekaźników, dzięki którym spada ryzyko demencji, a zdolność zapamiętywania rośnie.  Mózgowi służy również ciemna czekolada bogata w magnez, który wspomaga przewodzenie impulsów nerwowych. Warto pamiętać, że kawa wypłukuje go z organizmu, więc w trakcie nauki lepiej zamienić ją na wodę. Dla pracy mózgu bardzo ważny jest również potas, który zwiększa naszą koncentrację. Znajdziesz go między innymi w pomidorach, bananach, awokado oraz ziemniakach. Komponując jadłospis na dni wypełnione nauką trzeba zwracać szczególną uwagę na śniadania, a więc najważniejszy posiłek dnia. Badania dowodzą, że jedzenie śniadań wpływa pozytywnie na pamięć krótkotrwała, a więc przyczynia się do lepszego zapamiętywania.

 

Trening czyni mistrza

Aktywność fizyczna pomaga zachować w dobrej kondycji nie tylko ciało, ale też umysł. Dzięki niej mózg jest lepiej dotleniony i pracuje sprawniej, co poprawia nasza pamięć. Najlepsze efekty daje trening aerobowy, a więc powodujący szybkie zwiększenie pulsu i zmęczenie organizmu. Dobroczynny wpływ na mózg ma jednak każda forma ruchu, ponieważ pod jego wpływem wydziela się proteina BDNF, pobudzająca produkcję neuronów. Przerwy w nauce warto więc przeznaczyć na odrobinę ruchu, na przykład przechadzkę po pokoju, podskoki w miejscu, kilka pompek czy przysiadów, dzięki którym pobudzimy krążenie.

 

Codzienna stymulacja mózgu

Ruch i dieta to nie jedyne sposoby na poprawę pracy mózgu, Równie ważne jest dostarczanie mu bodźców, a także znajomość reguł jego funkcjonowania. Podczas nauki warto mieć na uwadze, że najlepiej zapamiętujemy informacje przyswojone na początku i końcu. Z tego powodu najbardziej efektywna jest  nauka w krótkich odcinkach czasu przeplatanych przerwami - na 20 minut ciągłej nauki powinno przypadać około 5 minut przerwy. Kondycję mózgu poprawi również dostarczanie mu wyzwań, zwłaszcza nowych, z  którymi do tej pory nie miał do czynienia. Warto poświęcić chwilę na rozwiązywanie nowych zagadek lub łamigłówek, jednak mając na uwadze, że gdy zdobędziemy wprawę trzeba zmienić je na inne. Zapamiętywaniu sprzyja również tworzenie drzew wiedzy i map myśli, a więc przelewanie nowo zdobytej wiedzy na papier, co rozwija nie tylko pamięć wzrokową, ale też manualną. Mózg gotowy na przyjęcie dużych dawek wiedzy musi również być wypoczęty, a zarywanie nocy zdecydowanie mu nie służy. To, ilu godzin snu potrzebuje każdy z nas jest kwestią indywidualną. Znacznie ważniejsza jest regularność, a więc kładzenie się spać i budzenie o tej samej porze. Warto pamiętać, że wypoczynek sprzyja utrwalaniu dostarczonych mózgowi informacji, więc po dobrze przespanej nocy zasób wiedzy powinien się zwiększyć.

Autorem artykuły jest Katarzyna Szulik, DOZ.pl

Źródło: www.zdrowienacodzien.pl/a-59-sposoby-na-lepsza-koncentracje-i-pamiec---odpowiednia-dieta-i-cwiczenia-mozgu/

Przeczytaj też
Barszcz Sosnowskiego - objawy poparzenia i pierwsza pomoc
 
Technika oddychania i relaksacji Reiki
 
Siedzący tryb życia - skutki i zapobieganie
 
Newsletter
Zapisz się do bezpłatnego newslettera
Polityka prywatności    |    Regulamin    |    Kontakt    |    Reklama    |    Pozostałe nasze serwisy
Serwis Zdrowie Na Codzień ma charakter edukacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelki starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia i postępowania w przypadku chorób należy do lekarza. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
© Copyright 2014 ZdrowieNaCodzien.pl