Zdrowie na co dzień
            
Jak komponować posiłki dla dziecka od 1. do 3. roku życia?
Kategorie: Mama i dziecko
Styl życia i sposób odżywianie zwłaszcza w pierwszych trzech latach życia ma ogromny wpływ na długość i jakość życia. Właściwe nawyki żywieniowe w parze z aktywnością fizyczną małych dzieci są niezwykle istotne w utrzymaniu prawidłowego wskaźnika masy ciała i profilaktyce szeregu chorób przewlekłych.

Małe dzieci posiadają charakterystyczną dla tego etapu rozwojowego ciekawość poznawczą, która także odnosi się do sytuacji związanych z jedzeniem. Nieustannie przyglądają się swoim rodzicom i bliskim, naśladują ich zachowania przy stole. Maja naturalna potrzebę poznawania nowych smaków, jednak nie wszystkie akceptują automatycznie. Do wielu potraw z początku podchodzą z rezerwą. Często dopiero po kilku próbach jedzenia po symbolicznej łyżeczce oswajają się z nowymi daniami, dlatego rodzice nie powinni zniechęcać się do proponowania kulinarnych nowości małym dzieciom. Cierpliwe i konsekwentne serwowanie pociechom nawet mniej lubianych posiłków ma szanse zaprocentować na przyszłość. Jest to ważne, gdyż okres pomiędzy 13 a 36 miesiące życia dziecka jest  okresem krytycznym do rozwoju określonych preferencji i nawyków żywieniowych. Po trzecim roku życia może być znacznie trudniej dziecku poznawać nowe smaki z powodu dziecięcej neofobii, czyli problemów z akceptacją niektórych produktów, zwłaszcza warzyw oraz mięsa.

Przy komponowaniu codziennych posiłków należy wziąć pod uwagę indywidualne potrzeby dziecka. Według "Poradnika żywienia dziecka w wieku od 1. do 3. roku życia" opracowanego w 2012 roku przez grupę ekspertów, w wieku 13-24 miesięcy mały organizm potrzebuje w ciągu doby około 83 kalorii w przeliczeniu na jeden kilogram masy ciała. Oczywiście nie ma potrzeby ściśle wyliczać dziecku ilości pokarmu, które powinno przyjmować. Dziecko może samo decydować o tym, ile jeść.  Do zadania rodziców należy prawidłowe zbilansowanie posiłków. Najlepiej zapewnić dziecku 3 posiłki główne i 1-2 uzupełniające. Posiłki główne to śniadanie, obiad i kolacja, a uzupełniające to drugie śniadanie, podwieczorek, a także przekąski, które dziecko jada między posiłkami. Warto przestrzegać pór posiłków, które można rozplanować według indywidualnego porządku dnia dziecka, np. drugie śniadanie po spacerze, obiad po drzemce, podwieczorek podczas obiadu rodziców.

Najważniejsze wytyczne:

  • Minimalna ilość białka nie powinna być niższa niż 1 g / kg masy ciała dziecka i wyższa niż 15% energii z białka w całodziennej zalecanej puli energetycznej (1000 kcal).
  •  Tłuszcze powinny dostarczać 30 – 40% całkowitej energii tak, aby zabezpieczać wydatek energetyczny dziecka i jego wzrost. Bardzo ważna jest podaż odpowiedniej jakości tłuszczu, Nie może zabraknąć zwłaszcza długołańcuchowych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, obecnych między innymi  w oleju rzepakowym, mięsie ryb.
  • Węglowodany powinny dostarczać 55-60% całkowitej energii. Należy unikać serwowania dzieciom produktów zawierających cukry proste dodane w produkcji żywności oraz podczas przygotowywania posiłków. Zamiast dosładzać posiłki cukrem lepiej nadać im naturalnej słodyczy np. za pomocą miodu, bananów, daktyli lub innych słodkich owoców. Zaleca się podawać dzieciom produkty, które są źródłem węglowodanów złożonych, takie jak pełnoziarniste pieczywo, kasze, makaron i produkty z mąki z pełnego przemiału.
  • Zapotrzebowanie dziecka w wieku 13 – 36 miesięcy na wapń wynosi 700 mg, na witaminę D 15 μg (600 j.m.).
  • Podstawowym źródłem płynów powinna być woda źródlana, niskozmineralizowana, dobrej jakości. Dzieci nie powinny pić słodzonych i gazowanych napojów. 
  • Powyżej pierwszego roku życia nie powinno się utrzymywać karmień nocnych, które mogą skutkować rozwojem próchnicy butelkowej.
  • Karmienie butelką ze smoczkiem dziecka powyżej 18-24 miesiąca życia może zaburzać prawidłowy
    rozwój mowy oraz predysponować do wad zgryzu.
  • Konsystencja podawanych potraw powinna być odpowiednia dla wieku i umiejętności gryzienia dziecka. Błędem w żywieniu jest nadmierne rozdrabnianie, przecieranie i miksowanie posiłków.

Pełnowartościowa całodzienna dieta dziecka powinna być urozmaicona i uwzględniać produkty z różnych grup żywności w następującej ilości porcji:

  • Produkty białkowe 4-5 porcji
  • Mleko i produkty mleczne 3 porcje
  • Mięso, drób, ryby, jaja 1-2 porcje
  • Produkty zbożowe 5 porcji
  • Warzywa 5 porcji
  • Owoce 4 porcje
  • Tłuszcze 1-2 porcji

Śniadanie

Śniadanie jest bardzo ważnym posiłkiem, od którego dziecko powinno zaczynać każdy dzień. Dostarcza dziecku około 20-25% z ogólnej puli energii zalecanej do spożycia w ciągu dnia. Podstawowym składnikiem śniadania dziecka po 1. roku życia powinny być produkty mleczne: jogurt, kefir, kakao, mleko. Można proponować dziecku różne rodzaje pieczywa, chude mięso, jaja. (Tygodniowo można podawać dziecku 3-4  jaja, średnio ½ jajka dziennie). Warto serwować dziecku owoce lub soki owocowe. Nie należy jednak łączyć w jednym posiłku produktów z jednej grupy, np. jeśli owoce to do picia woda, maślanka bądź kefir.

Obiad

Obiad dziecka powinien być najbardziej energetycznym posiłkiem ze wszystkich podawanych w ciągu dnia. Może nim być zupa warzywna z dodatkiem mięsa. Dwa razy w tygodniu warto podawać dziecku mięso ryby, w pozostałe dni drób, wołowina, cielęcina itp. Obiad powinien składać się także z produktów zbożowych, jak kasze i makarony, ale także z ziemniaków oraz warzyw, np. w postaci surówek. Należy unikać dań z ciężkostrawnych produktów oraz soli i smażenia. Obiad może zakończyć lekki, wartościowy deser, np. kompot, niewielka ilości soku bądź porcja świeżych owoców.

Kolacja

Na kolację najlepiej podawać dziecku lekkostrawne produkty, najlepiej gotowane, o wysokiej zawartości składników odżywczych. Wieczorem lepiej nie wprowadzać nowych produktów żywieniowych. Posiłek może zawierać chude mięso, kefiry, jogurty. Czasem dziecko lubi zakończyć dzień kaszką na mleku z owocami lub szklanką ciepłego kakao. Na kolację warto podać dziecku standardową kanapkę, na przykład z warzywami i twarogiem, żółtym serem lub chudym mięsem.

Drugie śniadanie, podwieczorek i drobne przekąski

W ramach uzupełnienia głównych dań można proponować dziecku świeże owoce i warzywa, naturalne soki lub przeciery owocowe. Dobrym pomysłem są także posiłki przygotowane na bazie mleka, jogurtu lub twarożku w połączeniu z kleikiem czy kaszką. Warto wzbogacać dania zmielonymi orzechami, nasionami lub migdałami. Lepiej ograniczać w diecie dziecka desery i posiłki, które zawierają duże ilości cukru, soli i tłuszczu.

Źródło: www.zdrowienacodzien.pl/a-70-jak-komponowac-posilki-dla-dziecka-od-1-do-3-roku-zycia/

 
Newsletter
Zapisz się do bezpłatnego newslettera
Polityka prywatności    |    Regulamin    |    Kontakt    |    Reklama    |    Pozostałe nasze serwisy
Serwis Zdrowie Na Codzień ma charakter edukacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelki starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia i postępowania w przypadku chorób należy do lekarza. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
© Copyright 2014 ZdrowieNaCodzien.pl