Zdrowie na co dzień
            
Dieta matki karmiącej piersią
Kategorie: Mama i dziecko
Kobiety w ciąży mogą poznać z różnych źródeł wytyczne, co należy jeść i czego powinno się wystrzegać karmiąc piersią. Wciąż utrwalane są mity o szczególnych ograniczeniach w kwestii żywienia, a niestety długa lista produktów zakazanych może być jedną z przyczyn zniechęcenia kobiet do karmienia naturalnego. Dlatego warto przybliżyć kilka istotnych zasad w żywieniu karmiących matek.

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zaleca się karmienie dziecka wyłącznie piersią do ukończenia sześciu miesięcy. Nie ma potrzeby  dodatkowego pojenia i dokarmiania prócz podawania niezbędnych leków. Następnie zaleca się karmić piersią jednocześnie wprowadzając żywność uzupełniającą do ukończenia dwóch lat lub dłużej, w zależności od potrzeb dziecka.

Należy podkreślić, że karmienie piersią jest przejawem zdrowia i najlepszym wyborem zarówno dla mamy jak i jej dziecka. Kiedy dziecko jest zdrowe, nie trzeba wprowadzać do menu matki szczególnych ograniczeń. W tej sytuacji najczęściej wystarczy zdrowa, racjonalna dieta. Najlepiej gdy kobieta spożywa lekkostrawne posiłki. Szczególnie jest to istotne w czasie połogu. Jednak sporadycznie nie zaszkodzi kulinarnie pofolgować. Kobietom w ciąży wymienia się szereg artykułów spożywczych, które powinny wyłączyć z diety. Często można usłyszeć kwestie, iż karmiąc piersią nie można jeść między innymi:

  • surowych owoców,
  • surowych warzyw,
  • owoców pestkowych,
  • cytrusów,
  • kapusty,
  • kalafiora,
  • brokułu,
  • cebuli,
  • czosnku,
  • dań smażonych i pikantnych
  • grzybów,
  • mleka,
  • orzechów
  • czekolady,
  • ryby i owoców morza.

Tymczasem laktacja nie jest stanem choroby. Nie trzeba na wszelki wypadek wprowadzać eliminacyjnej diety. Kobieta powinna zdrowo i racjonalnie się odżywiać. Dopiero w sytuacji nietolerancji pokarmowej dziecka oraz alergii, można szukać przyczyny w jadłospisie. Jednak przed tym należy wykluczyć alergię kontaktową, np. na proszek, kosmetyki zarówno dziecięce jak i mamy. Czasem delikatna skóra dziecka reaguje na perfumy lub środki piorące i płyny do płukania tkanin pozostałe na pościeli i ubraniach rodziców. Zdarza się, że wyprysk niemowlęcy, łojotokowe zapalenie skóry, potówki, a nawet ciemieniucha brane są za objawy uczulenia. Dziecko bez względu na rodzaj karmienia może przejawiać wieczorne niepokoje, mieć kolki, czkawki, kichać i ulewać. W sytuacji nietolerancji i alergii pokarmowych dziecka konieczne jest wnikliwsze prześledzenie diety matki. Najwłaściwszym rozwiązaniem jest kontynuowanie karmienia piersią z wdrożeniem diety eliminacyjnej. Dziecko ma wówczas większe szanse na wyrośnięcie z danej alergii.

Podczas karmienia piersią warto kierować się kilkoma zasadami:

  • dieta mamy karmiącej powinna zawierać jak najwięcej wartościowych produktów, dostarczających białka, tłuszcze, węglowodany złożone oraz witaminy i mikroelementy. Braki ważnych składników mogą odbić się na zdrowiu kobiety, której zgromadzone zapasy zużywane są w pierwszej kolejności na produkcję zawsze w pełni wartościowego mleka;
  • podczas karmienia piersią nie należy się głodzić. Laktacja wymaga podaży więcej kalorii niż w ciąży. Znaczne wychudzenie matki może spowodować zmniejszenie ilości wytwarzanego pokarmu. Jeśli kobieta chce schudnąć, to zaleca się prowadzenie powolnej, racjonalnej diety. Warto ograniczyć słodycze, unikać dań tłustych i typu Fast food oraz znaleźć czas na aktywność fizyczną, np. codzienne, dłuższe spacery z dzieckiem;
  • dobrze rezygnować z produktów przetworzonych, zawierających sztuczne konserwanty, barwniki, ulepszacze;
  • witaminy rozpuszczalne w wodzie, w tym wit. B i C powinny być dostarczane na bieżąco, gdyż organizm matki nie jest w stanie ich magazynować;
  • matka karmiąca piersią powinna dbać, by w jej diecie nie zabrakło wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, ponieważ organizm nie potrafi sam ich wytworzyć, a są one potrzebne dziecku do prawidłowego rozwoju mózgu. Szczególnie polecane są oleje roślinne np. rzepakowy, lniany oraz ryby morskie;
  • matka karmiąca nie musi pić mleka ani jeść nabiału, aby utrzymać laktację. Nadmierne spożycie mleka może być obciążeniem dla organizmu zarówno matki jak i dziecka, powoduje nieraz kolki;
  • nie są potrzebne żadne herbatki rzekomo wspomagające laktację. Aby pobudzić wytwarzanie mleka w piersi, należy często i skutecznie przystawiać dziecko do piersi;
  • alergizujące produktu nie muszą być niekorzystne dla dziecka, jednak matce z alergią zaleca się unikania silnie alergennych cytrusów i orzechów, najbardziej niebezpieczne są orzeszki ziemne. W skrajnych przypadkach po ich spożyciu może pojawić się nawet wstrząs anafilaktyczny u niemowląt;
  • Według badań ani cebula, ani czosnek nie zmieniają smaku mleka matki. Nie zaobserwowano gorszego ssania dziecka po zjedzeniu przez matkę tych warzyw. Również nie znajduje uzasadnienia przestrzeganie przed papryczkami chili i ostrymi, wyrazistymi przyprawami.

Mleko matki jest najzdrowszym pożywieniem dla małego dziecka. Organizm kobiety karmiącej piersią bez względu na jej dietę prowadzi bardzo oszczędną gospodarkę zaspokajającą wymagania dwojga, dając jednak pierwszeństwo potrzebom dziecka. Stąd po porodzie noworodkowi często wystarczają stosunkowo niewielkie ilości w pełni wartościowego pożywienia.

Źródło: www.zdrowienacodzien.pl/a-8-dieta-matki-karmiacej-piersia/

 
Newsletter
Zapisz się do bezpłatnego newslettera
Polityka prywatności    |    Regulamin    |    Kontakt    |    Reklama    |    Pozostałe nasze serwisy
Serwis Zdrowie Na Codzień ma charakter edukacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelki starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia i postępowania w przypadku chorób należy do lekarza. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
© Copyright 2014 ZdrowieNaCodzien.pl