Zdrowie na co dzień
            
Sałata - najpopularniejsze odmiany i ich właściwości
Sałata chociaż wydaje się skromnym warzywem, jest bogata w cenne składniki odżywcze. Występuje w wielu odmianach różniących się kształtem, kolorem, smakiem i właściwościami prozdrowotnymi. Warto je poznać i wszystkie włączać do codziennej diety.

Sałata (Lactuca) należy do roślin jednorocznych z rodziny astrowatych. Wyróżnia się około stu gatunków pochodzących z Europy i Azji z obszarów o umiarkowanym klimacie. Obecnie wiele odmian sałat jest powszechnie dostępnych na rynku. Oprócz popularnej sałaty lodowej czy masłowej, można wybrać rukolę, cykorię czy roszponkę. Sałata dodawana do posiłków podnosi ich walory smakowe i wartości odżywcze. W ponad 90 procentach składa się z wody, dzięki temu wspiera odchudzanie.

Sałata to lekkostrawne i niezwykle cenne dla zdrowia warzywo bogate w błonnik, poprawiający pracę przewodu pokarmowego oraz zmniejszający wchłanianie tłuszczów i cukrów przez kosmki jelitowe. Ponadto zawiera żelazo, wapń, jod, magnez, potas, witaminy - A, E i D, C, B9 oraz kwas foliowy. Jej liście charakteryzują się wysokim poziomem antyoksydantów, które wspomagają nasz układ krążenia i chronią przed wolnymi rodnikami.                                                                        

Popularne rodzaje sałat

  • Rzymska – jej spora, podłużna główka składa się z kruchych, mocno zwiniętych liści o widocznych nerwach. Wyglądem przypomina kapustę pekińską. Posiada łagodny, słodkawy smak. Zawiera duże ilości retinolu - związku hamującego proces starzenia się organizmu. Jest podstawą popularnej sałatki Cezara. Pasuje także do dań z kozim serem, pieczonymi burakami, prażonymi orzechami nerkowca.
  • Rukola –posiada drobne, jaskrawozielone listki, przypominające liście mniszka lekarskiego. Charakteryzuje się ostrym, bogatym smakiem z musztardową nutą. Stanowi bogactwo glukozynolanów, pomocnych w detoksykacji organizmu. Rukola to doskonały dodatek do mało wyrazistych potraw, mięs, ryb i makaronów. Można ją łączyć z cząstkami pomarańczy, fenkułem, ziarnami granatu. Warto ją podawać ze szpinakiem, kiełkami lub miodem.
  • Radicchio – posiada ciemnoczerwoną główkę z białymi żyłkami. Jej kruche, bordowo-białe liście mają słodko-gorzki smak. Zawiera duże ilości kwasu foliowego, wspierającego pracę układu nerwowego, w tym mózgu. Radicchio najlepiej pasuje do sałatek z dodatkiem miodu i suszonych owoców.
  • Endywia – ma rozłożystą główkę o postrzępionych brzegach. Jej liście są grube, mięsiste i karbowane. Charakteryzuje się zielonymi kolorem jedynie z wierzchu, wewnątrz pozostając biała lub żółta. Endywia uważana jest za jedną z najbardziej wartościowych odmian sałat. Stanowi dobre źródło witaminy A, wzmacniającej odporność i korzystnie wpływającej na oczy i skórę. Sałata posiada lekko gorzkawy, orzechowy smak. Doskonale komponuje się z serami, orzechami, kurczakiem.
  • Rukiew wodna - to zielone liście w kształcie serca bądź podłużne. Mają gorzki, pieprzny smak. Rukiew wodna uznawana jest za najzdrowsze warzywo. Zawiera dużo potasu ważnego w utrzymywaniu prawidłowego ciśnienia krwi. Posiada też sporo witaminy C, beta-karotenu i wapnia. Jej regularne spożywanie zmniejsza ryzyko zachorowania na raka. Jest polecana w połączeniu z awokado i słodkim mango.
  • Roszponka – posiada drobne, ciemnozielone listki w kształcie łyżeczki. Ma lekko orzechowy smak. Stanowi doskonałe źródło żelaza niezbędnego w profilaktyce i leczeniu anemii. Najlepiej komponuje się innymi warzywami, jako składnik surówek. Doskonale pasuje z grubo posiekanymi orzechami włoskimi i z kwaśnym jabłkiem pokrojonym na cienkie plasterki. Taką sałatkę warto skropić dressingiem z soku z cytryny, oleju z pestek dyni, octu balsamicznego i odrobiny cukru. Roszponka stanowi podstawę do przygotowania wyśmienitego pesto.
  • Cykoria - ma twardą główkę, składającą się ze ściśle do siebie przyległych, biało-zielonych liści o łódkowatym kształcie. Posiada gorzki smak. Jest bogata w witaminę K, pomocną w walce z pękającymi naczynkami oraz wzmacniającą strukturę kości. Cykoria to doskonały dodatek do niebieskiego sera, mozzareli. W celu pozbycia się gorzkiego smaku, warto poddać sałatę obróbce termicznej, np. lekko zgrillować lub opiec.

Źródło: www.zdrowienacodzien.pl/a-85-salata---najpopularniejsze-odmiany-i-ich-wlasciwosci/

Przeczytaj też
Kapsaicyna - lecznicze właściwości i zastosowanie
 
Rodzaje herbat i ich własciwości
 
Zioła jako przyprawy kuchenne
 
Newsletter
Zapisz się do bezpłatnego newslettera
Polityka prywatności    |    Regulamin    |    Kontakt    |    Reklama    |    Pozostałe nasze serwisy
Serwis Zdrowie Na Codzień ma charakter edukacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelki starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia i postępowania w przypadku chorób należy do lekarza. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
© Copyright 2014 ZdrowieNaCodzien.pl