Zdrowie na co dzień
            
Rodzaje kasz i ich właściwości odżywcze
Kategorie: Sport i zdrowie > Diety
Kasza to doskonałe źródło węglowodanów złożonych i białka. Warto sięgać po różne rodzaje kasz, gdyż mają inny smak i odmienny wachlarz wartości odżywczych cennych dla organizmu.

Kasza jęczmienna

Jest doskonałym źródłem błonnika. Ze względu na stopień rozdrobnienia dzielimy ją na:

  • pęczak (całe - oczyszczone, obłuskane i wypolerowane ziarno jęczmienia),
  • kaszę jęczmienną łamaną, zwaną też wiejską (pocięty na duże cząstki pęczak). Występujące w trzech rodzajach: gruba, średnia i drobna,
  • kaszę jęczmienną perłową, zwaną też mazurską (pocięty na duże cząstki pęczak, które poddaje się następnie obtoczeniu i polerowaniu). Również dostępna jest wersja gruba, średnia i drobna.

Gryczana

Kasz gryczana powstaje z ziaren gryki. Wyróżniamy dwa rodzaje:

  • nieprażoną – powstaje z ziaren gryki, ma jasną barwę i delikatniejszy smak niż prażona. Posiada od niej więcej witamin, ale wymaga dłuższego gotowania,
  • prażoną – powstaje z ziaren gryki poddanych prażeniu.

Od dawna uchodzi za jedną z najzdrowszych rodzajów kasz. Zawiera wysoko wartościowe białko, kwas foliowy, fosfor, potas, mangan, magnez i cynk. Nie zakwasza organizmu i nie zawiera glutenu, stąd jest bezpieczna w diecie osób chorych na celiakię. Stanowi doskonałe źródło przeciwutleniaczy, które mają za zadanie między innymi wzmocnić naczynia krwionośne, przez co poprawić ukrwienie mięśni. Jest polecana dla osób aktywnych fizycznie.

Owsiana

Kasza owsiana jest mniej przetworzona niż popularne płatki owsiane i ceniona ze względu na bogactwo przeciwutleniaczy. Zawiera dużo białka, węglowodanów złożonych, błonnika oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych. Warto włączać ja do diety, gdyż zapobiega wahaniom cukru we krwi. Z dodatkiem sezonowych i suszonych owoców stanowi idealny posiłek na dobry początek dnia.

Jaglana

Powstaje z łuskanego ziarna prosa. Jest bezglutenowa, łatwostrawna, bogata w krzem i miedź. Posiada działanie zasadotwórcze. Jest łagodna w smaku, dlatego można ją przyrządzać na słodko, jak również stosować jako dodatek do zup i mięs.

Orkiszowa

Kasza orkiszowa uważana jest za podgatunek pszenicy, zwany jęczmieniem dwurzędowym. W ostatnich latach zyskuje na popularności, z uwagi na swoje walory odżywcze. Dostarcza organizmowi łatwo przyswajalne białko, egzogenne aminokwasy, niezbędne witaminy i minerały. Zapewnia dobry, zdrowy wygląd skórze, włosom i paznokciom. Wzmacnia odporność i wspomaga pracę układu pokarmowego.

Kukurydziana

Powstaje poprzez rozdrobnienie ziarna kukurydzy . Występuje w postaci grubego bądź drobnego grysiku. Jest lekkostrawna i co ważne bezglutenowa. Odgrywa dużą rolę w rozszerzaniu diety niemowlaka. Można ją gotować na gęsto lub na sypko. Pasuje do dań słodkich oraz potraw mięsnych i warzywnych.

Quinoa 

Inaczej zwana komosą ryżową, jest zaliczana przez WHO do superżywności. Jest świetną alternatywą dla pospolitych zbóż. Przyjmuje się, że w 100 g kaszy znajduje się 14 g wysokiej jakości białka, w swoim składzie podobnego do białek zwierzęcych. Poza tym zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe i 64 g węglowodanów złożonych. Taka porcja kaszy pokrywa 50% dziennego zapotrzebowania na magnez i fosfor.

Manna

Kasza manna, zwana także grysikiem, powstaje przy przemiale pszenicy na mąkę. Oprócz zwykłej kaszy manny w sprzedaży można znaleźć kaszę manną razową (jest ciemniejsza, zawiera więcej błonnika) i kaszę manna błyskawiczną ( poddaną wstępnej obróbce termicznej). Ma stosunkowo wysoki indeks glikemiczny i jest dość kaloryczna, dlatego należy dawkować ją rozważnie. Jako jedyna z kasz zawiera jod, pierwiastek ważny dla prawidłowego działania tarczycy. Ponadto jest produktem o wysokim poziomie błonnika, witamin z grupy B i PP, potasu, cynku, magnezu i kwasu foliowego.

Kuskus

Sporządzany jest z twardej pszenicy durum. Kasza jest łatwa i szybka w przygotowaniu, a przede wszystkim lekkostrawna. Stanowi źródło niealergizującego białka i węglowodanów złożonych. Niestety także i ona posiada wysoki indeks glikemiczny. Warto dodać, że ma mniej błonnika, witamin i minerałów niż kasza manna. Dlatego podobnie jak makaron powinna być uzupełnieniem w diecie, a nie stanowić jej bazę.

Źródło: www.zdrowienacodzien.pl/a-94-rodzaje-kasz-i-ich-wlasciwosci-odzywcze/

Przeczytaj też
7 sposobów na podkręcenie metabolizmu
 
Najważniejsze zasady zdrowego żywienia
 
Zdrowe jedzenie poza domem
 
Newsletter
Zapisz się do bezpłatnego newslettera
Polityka prywatności    |    Regulamin    |    Kontakt    |    Reklama    |    Pozostałe nasze serwisy
Serwis Zdrowie Na Codzień ma charakter edukacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelki starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia i postępowania w przypadku chorób należy do lekarza. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
© Copyright 2014 ZdrowieNaCodzien.pl