Zdrowie na co dzień
            
Wzdęcia - przyczyny i łagodzenie objawów
Istnieje wiele przyczyn zwiększonej ilości gazów w przewodzie pokarmowym. Nieprawidłowości motoryki jelit i czucia trzewnego prowadzą do zespołu zaburzeń czynnościowych, który powoduje dyskomfort oraz wrażenie pęczniejącego brzucha.

Powiększenie obwodu brzucha, występujące zaraz po posiłku, jest najprawdopodobniej wyrazem wzdęcia. Przeważnie szybko ustępuje, następnego dnia rano, przed posiłkiem, brzuch odzyskuje swoją poprzednią wielkość. Znika także uczucie przykrego dyskomfortu. Gazy jelitowe pochodzą z dwóch głównych źródeł: pierwsze to powietrze połykane podczas spożywania posiłków czy podczas mówienia, a drugie - produkty fermentacji jelitowej, odbywającej się głównie w jelicie grubym. Znanych jest wiele przyczyn nadmiernego gromadzenia się gazów. Na szczęście często nawet niewielkie modyfikacje diety pomagają zapobiegać ich powstawaniu. Warto prześledzić swój jadłospis oraz przyjrzeć się stylowi życia, aby uniknąć uciążliwych wzdęć.

Zwiększenie ilości gazów jelitowych może być spowodowane:

  • spożywaniem warzyw gazotwórczych, w tym fasoli i innych roślin strączkowych, kapusty, brokuła, kalafiora. Rośliny te zawierają dużo rafinozy - węglowodanu trawionego dopiero w jelicie grubym, co sprzyja produkcji nadmiaru gazów,
  • spożywaniem owoców bogatych w fruktozę, takich jak jabłka, gruszki, czereśnie, śliwki,
  • spożywaniem produktów wysokoprzetworzonych, na przykład dań gotowych, które zawierają znaczące ilości sodu, odpowiedzialnego za zatrzymanie wody w organizmie i zwiększenie obwodu w pasie,
  • piciem alkoholu, który podobnie jak sól, powoduje gromadzenie wody w organizmie,
  • piciem mleka i spożywaniem nabiału przez osoby z nietolerancją laktozy, czyli z upośledzonym trawieniem i wchłanianiem w jelicie cienkim cukru mlecznego,
  • zwiększonym połykaniem powietrza, np. podczas palenia papierosów, żucia gumy, picia napojów gazowanych,
  • przyjmowaniem produktów bogatych w sztuczne słodziki, np, sorbitol,
  • niemożnością lub powstrzymywaniem odbijania połkniętego powietrza,
  • zwolnieniem czasu pasażu jelitowego (jest to mechaniczne upośledzenie drożności przewodu pokarmowego: polekowe lub czynnościowe),
  • zwiększeniem ilości bakterii w jelicie cienkim, które jest względnie jałowe w porównaniu z jelitem grubym.

10 najważniejszych sposobów zapobiegania wzdęciom.

  1. Zaprzestanie żucia gumy i picie przez słomkę najlepiej zieloną herbatę bądź niegazowaną wodę mineralną.
  2. Powolne jedzenie, staranne rozdrabnianie pokarmu w jamie ustnej.
  3. Ograniczenie pokarmów powszechnie uznanych za gazotwórcze. Czasami pomaga zmniejszenie ilości rafinozy w posiłku, przez np płukanie wodą fasoli z puszki, moczenie fasoli przed gotowaniem wodą z dodatkiem sody oczyszczonej. Osobom, posiadającym wzdęcia po spożyciu owoców, zaleca się, by dzienna dawka fruktozy nie przekraczała 50 gramów, zawartych np. w czterech jabłkach lub czterech gruszkach.
  4. Wyeliminowanie mleka i jego przetworów bogatych w cukier mleczny – laktozę przez okres 2—3 tygodni z oceną wpływu tego ograniczenia na ilość gazów.
  5. Stosowanie probiotyków w celu zwiększenia liczby bakterii niefermentujących niezbędnych w składzie flory jelitowej.
  6. Ograniczenie spożycia sodu do 2 g dziennie, czyli nie więcej niż 5 g soli (chlorku sodu).
  7. Aktywność fizyczna pomaga zwiększyć wymianę gazową, część nadmiaru gazów można wydalić przez płuca.
  8. Napary z kopru włoskiego, majeranku, imbiru, rumianku lub mięty mają działanie wiatropędne, stąd warto je pić nawet kilka razy dziennie.
  9. W wybranych przypadkach, najlepiej pod nadzorem lekarskim można zastosować chemioterapeutyki jelitowe z intencją zmniejszenia ilości flory fermentującej lub inne leki o podobnym działaniu (np. sole bizmutu).
  10. Objawowo zażywa się leki adsorbujące (węgiel aktywowany) lub środki powierzchniowo czynne (simetykon), ułatwiające odchodzenie wiatrów.

Choroby imitujące wzdęcia

Wzdęcia nie powodują zmiany masy ciała. Dlatego osoby, u których występuje długotrwałe wrażenie posiadania wzdęcia, objawiające się stale powiększonym obwodem brzucha, powinny szukać przyczyny stanu w przytyciu, wodobrzuszu, zmian w narządach wewnętrznych. Wszelkie wątpliwości warto weryfikować w badaniu ultrasonograficznym jamy brzusznej i miednicy. Choroby takie jak marskość wątroby i nowotwory mogą powodować wzrost ilości  wolnego płynu w jamie otrzewnowej, co pośrednio powoduje powiększenie się obwodu brzucha. Także wzrost objętości narządów wewnętrznych, między innymi wątroby, śledziony, przydatków, nerek bądź pojawienia się zmian rozrostowych i dużych torbieli może być przyczyną zauważalnego powiększenia obwodu brzucha. Poza badaniami obrazowymi powinno się wykonać podstawowe badania laboratoryjne. Ważne, by osoby z przewlekle występującymi dolegliwościami dyspeptycznymi, w tym wzdęciami miały przeprowadzoną diagnostykę w kierunku chorób organicznych. U osób starszych i w średniej grupie wiekowej należy wykluczyć obecność raka jelita grubego, natomiast u młodszych nieswoiste zapalenie jelit - wrzodziejące zapalenie jelita grubego oraz chorobę Leśniowskiego i Crohna.

Diagnostyka, nawet bardzo rozbudowana rzadko prowadzi do ustalenia przyczyny przewlekłego powiększenia się obwodu brzucha, trudnego do obiektywnej oceny. Często nadmierne gromadzenie się gazów jest elementem zespołu zaburzeń czynnościowych jelit.

Źródło: www.zdrowienacodzien.pl/a-95-wzdecia---przyczyny-i-lagodzenie-objawow/

 
Newsletter
Zapisz się do bezpłatnego newslettera
Polityka prywatności    |    Regulamin    |    Kontakt    |    Reklama    |    Pozostałe nasze serwisy
Serwis Zdrowie Na Codzień ma charakter edukacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelki starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia i postępowania w przypadku chorób należy do lekarza. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
© Copyright 2014 ZdrowieNaCodzien.pl