Siedzący tryb życia – skutki i zapobieganie

0
13

Naukowcy zajmujący się badaniem korelacji trybu życia nad jego długością i jakością opublikowali ostatnio szokujące wyniki. Zaobserwowano związek między siedzącym stylem życia ze znaczącym skróceniem jego czasu trwania. Statystycznie czas życia ulegał skróceniu o około 20 minut na każdą godzinę spędzoną w pozycji siedzącej.

Zatem jakie są przyczyny tego niepokojącego odkrycia i jak ustrzec się przed skutkami obciążającej organizm siedzącej pracy?

W dzisiejszych czasach nawet 70 % osób czynnych zawodowo pracuje ponad 6 godzin dziennie w pozycji siedzącej. Z łatwego rachunku wynika, że w takiej pozycji człowiek statystycznie spędza około 10 lat. Wydawać by się mogło, że praca biurowa jest stosunkowo lekka i mniej obciążająca układ szkieletowo-mięśniowy niż fizyczna praca, jednak u ponad połowy osób wykonujących siedzącą pracę występują dolegliwości bólowe dolnej części kręgosłupa. Patologiczne zmiany kręgosłupa szczególnie w części lędźwiowej i krzyżowej są przyczyną częstych zwolnień lekarskich i wcześniejszych emerytur.

Siedzący tryb życia wiąże się również ze zwiększonym ryzykiem chorób układu sercowo-naczyniowego. Rutynowe spędzanie w bezruchu znaczącej części dnia wymaga mniejszego zapotrzebowania energetycznego, jednak praca przy biurku sprzyja spożywaniu większych ilości posiłków, przez co trudniej jest wykorzystać dostarczone kalorie, które łatwiej mogą gromadzi się w postaci nadmiernej tkanki tłuszczowej. Wysokie BMI grozi nie tylko chorobami stawów, ale i insulino opornością, a co za tym idzie podatnością na wystąpienie cukrzycy typu II. Nadwaga i otyłość wiążą się z rozwojem miażdżycy, to z kolei może przyczynić się do zawału serca i udaru mózgu.

Komfort pracy

Aby zapobiegać niepokojącym skutkom wielogodzinnej, siedzącej pozycji, przede wszystkim należy indywidualnie dopasować stanowisko pracy. Jeśli jest to możliwe, warto dobrać optymalne dla siebie krzesło, dostosowane do własnych rozmiarów. Nieodpowiednie ustawienie siedziska sprzyja zarówno wadom postawy jak i nadmiernemu napięciu mięśni. Może także przyczyniać się nawracających dolegliwości bólowych pośladków. Osoby długo przebywające w niezmiennej pozycji mogą skarży się również na skurcze mięśni. Bezruch sprzyja także zastojowi żylnemu i powstawaniu żylaków. Dlatego niezmiernie istotne są częste, choćby kilkuminutowe przerwy podczas pracy. Warto przeznaczy je na najprostsze ćwiczenia rozciągające albo chociaż wstać od biurka i przejść się po kawę czy herbatę. Warto skorzystać z przerwy na lunch i wyjść przespacerować się poza budynkiem. Zbyt długie spędzanie czasu przed monitorem może nasilać migrenę u osób ze skłonnością do częstych bólów głowy. Aktywność fizyczna po pracy okazuje się zbawienna, ale ważne by nie istniała zbyt duża dysproporcja czasu między godzinami spędzonymi w pracy a przeznaczoną chwilą na uprawianie sportu. Pamiętajmy, że długość życia i nasze zdrowie zależą nie tylko od higieny pracy, ale także od jakości wypoczynku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here