Zasady i korzyści płynące z odpoczynku biernego i czynnego

0
580

Wypoczynek to bardzo ważny aspekt życia fizycznego i psychicznego. Każdy człowiek powinien relaksować się zgodnie z własnymi zainteresowaniami i upodobaniami, a rodzaj wypoczynku dostosowywać do własnych możliwości. Jakie rodzaje wypoczynku można stosować w relaksie? Czym różnie się wypoczynek bierny od czynnego? Co daje efektywny wypoczynek?

Rodzaje wypoczynku

Wypoczynek bierny i czynny to główne typy relaksu i odprężenia. Czas wolny, któremu należy poświecić część dnia, korzystnie wpływa na sferę fizyczną i emocjonalną. to jaki rodzaj jego spędzania wybierze poszczególna osoba, zależne jest od jej zainteresowań oraz uwarunkowań.
Czym jest wypoczynek bierny i jakie są jego przykłady?
Odpoczynek bierny to ograniczenie wszelkich aktywności do minimum. Tego rodzaju relaks charakteryzuje się mała aktywnością fizyczną, powodującą odprężenie. Jednym z przykładów wypoczynku biernego jest sen. Innymi działaniami w obszarze odpoczynku bez wykonywania aktywności są: czytanie książki, oglądanie filmów czy programów telewizyjnych, słuchanie muzyki czy spokojna rozmowa z bliską osobą.

Odpoczynek czynny – przykłady.

Drugim rodzajem odpoczynku jest czynne spożytkowanie wolnego czasu. Wypoczynek ten charakteryzuje się wykonywanie czynności lubianych, sprawiających radość i zadowolenie. Wśród najczęściej wykonywanych aktywności, zaliczanych do relaksu i odpoczynku są:
– bieganie,
– fitness,
– jazda na rowerze,
– pływanie,
– sporty zimowe,
– sprzątanie,
– taniec, itp.
Wypoczynek bierny i czynny, niezależnie od jego formy powinien przynosić odprężenie i zadowolenie. Głównymi zaletami wypoczynku są:
– relaks i odprężenie,
– miłe spędzenie czasu,
– nabranie sił,
– odpoczynek emocjonalny,
– kształtowanie własnych zamiłowań i hobby,
– wiele innych.
Dzięki odpowiednio dobranemu odpoczynkowi organizm ludzki zyskuje lepszą kondycję i wytrwałość. Poświęcenie kilku chwil na własne zainteresowania i hobby pozwala prawidłowo rozwijać się psychice oraz rozwijać się poszczególnym narządom wewnętrznym. Odpoczynek powinien być głównym elementem dnia zarówno dzieci, młodzieży osób dorosłych i seniorów. Każdy powinien dobrać długość i intensywność odpoczynku do własnych potrzeb i wymagań. Powinien być on również dostosowany do codziennych działań związanych z pracą, szkolą czy obowiązkami codziennymi. Podczas prawidłowego odpoczynku organizm powinien się wyciszyć, zrelaksować, zregenerować, jak również poczuć przypływ endorfin i regulacji poszczególnych hormonów. Zdrowy i efektowny odpoczynek daje siłę do życia i wykonywania dalszych działań.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here