Joga- ćwiczenia, które doskonale oczyszczają umysł, jak i ciało

0
123

Joga to zestaw ćwiczeń, które mają zaskakująco dużo pozytywów dla całego ciała. Jest polecana jako świetna podbudowa do uprawiania innych aktywności fizycznych. Nad jej kojącymi i regeneracyjnymi właściwościami rozprawia cały świat. Nie oznacza to jednak, że jogę bez przeszkód mogą uprawiać wszyscy.

Co to jest joga?

To zestaw różnorodnych ćwiczeń, które pozwalają lepiej poznać możliwości swojego ciała i jego ograniczenia. Dzięki jodze można je stopniowo przesuwać i sprawiać, że bariery nie tylko te cielesne, będą jak najbardziej do pokonania. Joga bazuje nie tylko na ćwiczeniach fizycznych, lecz również na nauce prawidłowego oddychania, dlatego też jest pomocna przy korekcji wielu dolegliwości.

Joga wskazania do ćwiczeń

Joga to dobre rozwiązanie dla osób, które mają mało ruchu i chcą rozpocząć regularną aktywność fizyczną. Po pierwsze dlatego, że nie da się jej przetrenować, a po drugie dlatego, że dobrze prowadzona nie powoduje zakwasów. Joga pomaga zbudować właściwą masę mięśniową dlatego stanowi doskonałe preludium do uprawiania innych sportów. Wskazaniem do trenowania jogi jest również chroniczny ból karku i sztywność mięśni. Jest on prawdopodobnie skutkiem przebywania za długo w jednej pozycji. Dzięki jodze udaje się rozciągnąć i uelastycznić przykurczone mięśnie karku i szyi i wzmocnić cały kręgosłup. Regularnie wykonywany asan zapobiegnie także problemom w przyszłości. Joga leczy też skutecznie wszelkie wahania nastrojów i napięcia nerwowe. Wiąże się to z tym, że reguluje ona oddech, uspokaja pracę serca i dotlenia cały organizm. Ćwiczenia relaksujące wpływają też na ogólną pracę układu nerwowego, który reaguje mniej impulsywnie na negatywne bodźce płynące z otoczenia. To, że człowiek się mniej stresuje i denerwuje- poprawia mu humor i sprawia, że podchodzi do kłopotów z większą rezerwą.

Co jeszcze kwalifikuje się do uczestnictwa w zajęciach jogi?

Joga pomaga w zwalczaniu nadciśnienia tętniczego. Wydatnie je obniża i sprawia, że jego wahania i nagłe skoki ustępują. Poza tym nie wymaga ona jakichś specjalnych predyspozycji psychofizycznych. Nie trzeba być atletą ani sprinterem. Odporność na ból też nie jest wymagana. Jedynym obostrzenie przy uprawianiu jogi, mając nadciśnienie tętnicze, to takie, żeby nie uprawiać ćwiczeń wymagających zwisania głową w dół. Mogłyby one doprowadzić do wylewu lub udaru, lepiej więc ich w ogóle nie wykonywać. Niemniej joga u osób z chorobami serca wcale nie jest wykluczona. Dzieje się tak, ponieważ doskonale usprawnia ono krążenie krwi, a u sercowców to przecież główny zdrowotny mankament. Warunek jest jeden, osoby z problemami z sercem muszą mieć ustabilizowany poziom ciśnienia tętniczego, inaczej z ćwiczeń relaksujących nici. Joga pomaga też zneutralizować problemy trawienne. Dzięki niej takie dolegliwości jak wzdęcia, gazy czy uczucie ciężkości znikną niczym za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Asany pomogą też usprawnić perystaltykę jelit i wydzielanie soków trawiennych. Dzięki jodze trawienie i oczyszczanie organizmu z toksyn znowu wróci do normy i będzie przebiegało niczym u nastolatka.

Joga przeciwskazania

Istotną przeszkodą w jej uprawianiu jest brak równowagi. Osoby mające z nią problem, nie mogą wykonywać skomplikowanych ćwiczebnych ewolucji, bo miałyby nie lada problem z ich poprawnym wykonaniem, a w tym kwi przecież cała tajemnica ich skuteczności. Poza tym w ich przypadku brak stabilności ruchowej mógłby skutkować poważnymi urazami. Skorzystać z uroków jogi nie mogą również osoby z zaawansowaną osteoporozą. Wiąże się to z faktem, iż ćwiczenia te bardzo obciążają kości i stawy, a te zaatakowane przez osteoporozę mogłyby zwyczajnie tego nie wytrzymać i ulec złamaniu. Jogi nie poleca się również osobom, które cierpią na niezdiagnozowane i silne bóle kręgosłupa. Nadmierny nacisk na te okolice mógłby tylko zaostrzyć dolegliwości bólowe i zaognić toczący się w lędźwiach stan zapalny.

Jogi powinny się wystrzegać przynajmniej do ustania objawów kobiety w trakcie menstruacji. Wiadomo przecież, że ten stan nie sprzyja aktywności fizycznej. No, chyba że na udział w zajęciach zezwoli trener jogi. Równie wiele kontrowersji wzbudza u trenerów zaawansowana ciąża. Większość trenerów nie dopuszcza do ćwiczeń ciężarnych, z obawy, że może się im coś stać. Robią wyjątki tylko dla tych pań, którym na jogę pozwolenie pisemne wyda ginekolog i u których jest całkowita jasność, że ciąża nie jest zagrożona. Również ludzie ze zdiagnozowaną hemofilią muszą odmówić sobie tej przyjemności. U nich każdy siniak i stłuczenie mogłoby doprowadzić do swoistej tragedii. Jak widać- joga, choć względnie bezpieczna- również nie jest całkiem wolna od procedur medycznych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here