Wyjaśniamy, jakie białko wybrać

Wiele osób zastanawia się, jakie białko wybrać. Należy pamiętać, że rozpoczęcie przygody ze sportem jest bardzo ważną decyzją życiową. Trzeba nie tylko rozpocząć aktywność fizyczną, ale także zwiększyć świadomość związaną z procesami, które zachodzą w organizmie człowieka.

Wybór odżywki białkowej – jakie białko wybrać

W tym artykule wyjaśnimy, jakie białko wybrać, a także podpowiemy, jak go używać. Nie da się osiągnąć wymarzonych wyników sportowych, jeśli zaniedba się regenerację i odżywianie. Oczywiście są osoby, które skupiają się jedynie na wysiłku fizycznym, ale wtedy jest to raczej kwestia genetyki. Trzeba mieć na uwadze, że trening jest tak samo ważny jak dieta. Wśród makroskładników, które zapewniają prawidłowe funkcjonowanie organizmu można wymienić węglowodany, tłuszcze oraz białko. Węglowodany i tłuszcze odpowiedzialne są głównie za dostarczenie energii. Funkcję budulcową i regeneracyjną ma oczywiście białko. Należy pamiętać, że nie jest jednakowa u każdego wysokość zapotrzebowania na białko. Warto podkreślić, że od wielu czynników uzależniona jest wysokość zapotrzebowania. Chodzi tu przede wszystkim o stan zdrowia, masę ciała, płeć oraz wiek. Można śmiało powiedzieć, że u osób aktywnych fizycznie występuje wzrost zapotrzebowania. Dotyczy to również osób, które zmagają się z chorobą lub innym stanem nadzwyczajnym. 1 gram białka na kilogram masy ciała wystarczy, żeby funkcjonować normalnie. U osób uprawiających sport zapotrzebowanie mocno wzrasta i wynosi nawet 2 g białka na kilogram masy ciała. Wiele ważnych funkcji pełni w naszym ciele białko. Chodzi tu przede wszystkim o regenerację tkanek, wspieranie układu odpornościowego oraz tworzenie hormonów.

jakie białko wybrać

Suplementacja białkowa

Po suplementację odżywką białkową warto sięgnąć, jeśli nie jesteś w stanie zapewnić organizmowi wymaganej ilości białka wraz z pożywieniem. Warto jasno podkreślić, że odżywka proteinowa ma funkcję zarówno antykataboliczną, jak i anaboliczną. Rola anaboliczna to dostarczania aminokwasów do ciała, które umożliwiają odbudowę włókien mięśniowych uszkodzonych podczas treningu. Jest to kluczowe dla osób, które planują zwiększyć masę mięśniową oraz ludzi uprawiających dyscypliny wytrzymałościowe. Ochrona organizmu przed procesem katabolicznym jest drugą ważną rolą. Dotyczy to przede wszystkim osób, które chcą zmniejszyć masę ciała. Organizm otrzymuje wtedy z diety mniej kalorii, niż jego zapotrzebowanie wynosi. W takiej sytuacji musi sięgnąć po nie do mięśni. Skutkuje to rozpadem tkanki mięśniowej na rzecz procesów energetycznych. Można temu zapobiec stosując odżywkę białkową, która dostarcza jeszcze dodatkowych aminokwasów. Jednocześnie przyspiesza to metabolizm. Wybór odżywek białkowych jest naprawdę bardzo duży, dlatego każdy bez większego problemu powinien znaleźć coś dla siebie. Najlepiej zakupić produkt zawierający białko pochodzenia zwierzęcego. Jest wtedy lepsza wartość biologiczna oraz przyswajalność. Izobat białka serwatkowego oraz koncentrat białka serwatkowego to najpopularniejsze odżywki tego typu. Dobrym sposobem na zwiększenie podaży białka na etapie budowania masy mięśniowej jest skorzystanie z suplementacji odżywką.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.